Dan Blessed skriver veckans Mellan raderna.
Dan Blessed skriver veckans Mellan raderna.

En framtid och ett hopp – håll ut och förbered dig för en tid utan corona

Idag är det 11 september. En dag som för de flesta innebär en brytpunkt och ett skifte i vår värld, så som vi kände till den. Vårt sätt att se på hot, terror, riskbedömning, fiender med mera, förändrades i grunden 2001 när två flygplan kraschade in i World Trade Center i New York.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Genom historien har mänskligheten mött motgångar och katastrofer och dessa har präglat oss mer eller mindre. Även nu går världen igenom en stor prövning och någonting som förmodligen kommer att märka oss för en lång tid framöver. Coronapandemin har ställt mycket av det som vi tog för givet på ända och påverkar miljontals människor ända in i hemmen och i vardagen på olika sätt. Vad den gör med vårt sätt att leva långsiktigt återstår att se…

I Bibeln ser vi hur Israels folk på många sätt, genom olika skeenden och tider i historien, blivit prövade. Bland annat kan vi läsa om när kungen i Babel deporterade dem från Jerusalem och det heliga landet, bort till Babylon. Allt det som var självklart och vardag förändrades i ett ögonblick. Drömmar krossades. Familjeband slets itu. Hopplösheten bredde ut sig. Mitt i allt detta sände Gud en profet som hette Jeremia, för att komma med ord av tröst och tro på en ljusare morgondag. ”Jag ska ge er en framtid och ett hopp”, säger profeten å Guds vägnar.

ANNONS

En framtid och ett hopp. Just nu kanske du inte upplever någon vidare tro på framtiden? Kanske tillhör du en av alla riskgrupper som tvingas till isolering för att inte riskera din hälsa? Just nu kanske inte framtidstro och hopp ligger nära till hands? Snarare hopplöshet, frustration och mörker. Låt då profetens ord få tala till dig så här cirka 2 500 år senare. Gud vill ge dig hopp och tro på en ljusare framtid.

Fundera över vilka möjligheter som skulle kunna uppstå ur din just nu mörka situation. Vad lär den här pandemin dig?

I Babylon fortsatte Jeremia att uppmana folket att inte sitta fast i hopplöshet och väntan, utan att börja be och arbeta för en ljusare framtid. Gör det bästa av den här situationen, uppmanar profeten (fritt översatt). Börja planera och agera som om detta snart är förbi. Förbered er för att komma starka ur den här krisen och våga lita på att jag (Gud) är med er. Tänk om Jeremias uppmaning skulle kunna landa även i oss?

Hur? Vad ska vi göra? Svåra frågor, men fundera över vilka möjligheter som skulle kunna uppstå ur din just nu mörka situation. Vad lär den här pandemin dig? Vad har blivit viktigt för dig, som du just nu blir begränsad i? Vad saknar du, som du kanske kommer att bli mer tacksam för senare? Försök att hålla ut och förbereda dig för en framtid utan corona.

ANNONS

Det kommer en dag då pandemin är över. Jag vet inte när detta sker eller hur stora konsekvenser den då har skapat. Men jag tror att det är viktigt att våga lyfta blicken och se det. Att gå in i hösten utan tro på framtiden kan knäcka den bäste. Gud vill ge dig tro på framtiden. Han vill ge dig hopp. Vänd dig till Honom i en enkel bön så hoppas jag att Han kommer att svara dig

Gud välsigne dig!

ANNONS