”En outtalad konsensus på sträckor där vi som kollektiv bestämt att här kör vi fortare än hastighetsskyltens krav”
”En outtalad konsensus på sträckor där vi som kollektiv bestämt att här kör vi fortare än hastighetsskyltens krav” Bild: Edvin Bergstrom

Hastigheter i Uddevalla jag inte förstår mig på

”Fyra sträckor i Uddevalla där du utsätter dig för risk att bli påkörd om du skulle hålla den lagliga hastigheten”, skriver Bohusläningens krönikör Marcus Tigerdraake.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Vi kan alla vara överens om att det inte är bra att köra för fort. Vi kan väl också vara överens om att det råder en outtalad konsensus på vissa sträckor där vi som kollektiv har bestämt att här kör man fortare än hastighetsskyltens krav.

Utan att lägga någon vidare moralisk, filosofisk eller juridisk mening i detta, här är fyra sträckor i Uddevalla där du utsätter dig själv för risk att bli påkörd om du skulle få för dig att hålla den lagliga hastigheten.

1. Göteborgsvägen mellan ICA och strandpromenaden. Här har det sedan cirka två månader tillkommit en skylt som tackar den som vågar hålla 50 i stället för det outtalade 70 som i realiteten gäller här, och det är för tidigt att säga om det fungerar. Problemet består främst av att det är en lång raksträcka med separerade körfält, och då krävs omfattande åtgärder om vi som bilförare ska vilja köra i en hastighet som i magen känns alldeles för långsam.

ANNONS

2. Kurverödsleden mellan Mona Lisa och Kurveröd. Är jag galen, eller var hela den här sträckan 70 förr? Det kändes som ett paradigmskifte för, låt oss säga, åtta år sedan, när en 50-skylt dök upp strax innan svängen till Skogslyckan. Då har man precis fått upp farten i backen när man blir metafysiskt hindrad av 50-skylten, som uppmanar en att bromsa i backen. Det känns alltså återigen i magen som att fel hastighet har angivits, och alla som kör där verkar hålla med.

3. Hela skiten runt Blomsterlandet. Är detta det mest problematiska trafikområdet i Uddevalla? Vi har stoppskylten när man kör in från 44:an från Torp-hållet där man kan fastna, och samma när man kommer från andra hållet. Här kör folk som galningar upp till 172:an, främst diverse Lane- och Färgelanda-dårar som antagligen hittat på något sattyg i centrum och är på flykt. Det, eller så kan de genuint inte läsa eller förstå siffror, och gillar när bilen brummar brum brum. Enligt min åsikt.

4. 44:an mellan Fröland och Torp. Speciellt sträckan efter Fröland-rondellen och första korsningen vid Herrestad, där den som får för sig att köra i 70 och inte i det outtalade 90 utgör ett hot mot övrig trafik. Här har också kommun mätt fel, eftersom vägen är alldeles för smal för körfälten, och man är under konstant fara att bli inklämd mellan lastbilar och vägräcken. Hastigheten är så accepterad på 90 att häromdagen körde en polisbil bakom mig och jag reagerade inte ens med den vanliga, instinktiva bromsningen och flackande blick på hastighetsmätare. Alla förstår.

ANNONS

Det är de fyra exemplen som kommer till mig när jag tänker på kollektivt belagda hastighetsgränser. Har du fler exempel? Borde skyltarna ändras eller borde kontrollerna skärpas? Det är en fråga bara Gud Allsmäktige kan besvara. Amen.

ANNONS