Hav och båtar är livet. Stig Samuelsson har varit till sjöss ända sedan han var 16 år. Nu har han lämnat yrkeslivet, men kör gärna den gamla bogserbåten Harry på somrarna och seglar med sin Monsun.
Hav och båtar är livet. Stig Samuelsson har varit till sjöss ända sedan han var 16 år. Nu har han lämnat yrkeslivet, men kör gärna den gamla bogserbåten Harry på somrarna och seglar med sin Monsun.

Går i land efter 45 år på de sju haven

16 år gammal gick Fiskebäckskilsbördige Stig Samuelsson till sjöss. Han är numera Lysekilsbo och gick nyligen i iland efter ett helt liv till sjöss. Under dessa år var han med om två dramatiska förlisningar, en i verkligt dåligt väder i Östersjön.

ANNONS
|

Efter realskolan började Stig på däckslinjen på Vikings sjömansskola i Göteborg. Därefter var han jungman, lättmatros och matros på Johnsonbåtarna Guayana, Paraguay och California, med resor till Syd-och Nordamerika.

Han läste sedan sjökaptensexamen och blev andre styrman j:r i Ostasiaternas båtar Ceylon, Hirado, Hondo och Sveriges största containerfartyg Nihon, med resor till Fjärran Östern.

Han började därefter hos Ahlmarks i Karlstad som styrman på m/s Immen. Under gång i Östersjön sprang fartyget läck i dåligt väder och tog in vatten.

Räddade med helikopter – Livbåtarna gick inte att få loss utan vi tog oss till flottarna, säger Stig. Sjöhävningen var kraftig och helikoptern kunde i det svåra vädret inte skicka ner någon yträddare. Vi fick klamra oss fast på flotten. Från helikoptern firade man ner en lina som vi virade runt kroppen och tog ordentligt tag med båda händerna. Så hissades vi upp och in i helikoptern, som förde oss till Visby.

ANNONS

Nästa förlisning skedde i Nordsjön utanför brittiska kusten. Detta med en Ahlmarkbåt som hette Alstern.

Fartyget sprang läck, vattnet nådde lasten av pappersmassa, som svällde och hotade att spränga fartyget i bitar. Här gick Stig och hans kamrater i livbåtarna och räddades av ett brittiskt fartyg.

– Vi kom till Leith och därifrån flögs vi till Landvetter, säger Stig. Vi hade förlorat allt vi hade, bland annat passen, och hade bara ett gemensamt pass för hela besättningen. Tullkontrollören vid flygplatsen var inte på sitt vänligaste humör och ville visa sin makt genom att vägra oss inresa till Sverige. Vi försökte förklara att vi var sjömän från ett förlist svensk fartyg men ingenting hjälpte. Först sedan vi kallat på kontrollörens chef blev det ordning. Chefen läxade upp sin kollega och vi kunde alla få inresa med ett pass.

Befälhavare på bogserbåt Stig var därefter styrman i Kihlbergs rederi och delägare i fartygen Dania, Rany och Unden. Under senare år har Stig varit befälhavare på båten Karl-Erik från Norrköping. Karl-Erik är en bogserbåt, byggd i Åmål 1975. Med sina två Caterpillermaskiner på 2 100 hästkrafter skjuter Karl-Erik en 7 000 tons pråm framför sig. Resorna går till Baltikum och Ryssland, ofta med virke.

ANNONS

Efter 45 år till sjöss gick Stig nyligen i land. Nu blir det mer tid tillsammans med makan Anita Weber samt segelbåten av märket Monsun och framför allt till att köra båten Harry under sommarturerna.

– Att köra en gammal båt som Harry är en fin kontrast till att köra stora moderna bogserare, säger Stig, som har färdats mycket i sitt yrke men också på fritiden.

Från finrummet i Mariedal har han utsikt över handelshamnen och kan kolla hur Lysbåtarna förtöjer.

Född: I Fiskebäckskil.

Utbildning: Vikings sjömanskola, styrmans- och sjökaptensexamen.

Första sjöjobben: Med Johnson- linjen till Pacific och Sydamerika.

Första befälet: I Ostindiska kompaniet. Största båten: m/s Nihon 51 000 ton.

Förlisning 1: Räddades av helikopter i Östersjön.

Förlisning 2: Med Ahlmarksbåt i Nordsjön.

Fram till pension: Befälhavare på Sveriges enda skjutbogserare.

Fritiden: Segla med makan, resor. Uppdrag: Kör veteranbogserbåten Harry.

ANNONS