Oswalds båk. För 15 år sedan byggde Oswald Gustafsson den här båken på Vindöns camping. ”Det är en fullskalig kopia av den båk som fanns i Lysekil på 1850-talet”, säger Oswald.
Oswalds båk. För 15 år sedan byggde Oswald Gustafsson den här båken på Vindöns camping. ”Det är en fullskalig kopia av den båk som fanns i Lysekil på 1850-talet”, säger Oswald.

Stålmannen var först genom Vindötunneln

Oswald Gustafsson på Vindön har levt ett äventyrligt liv. På campingen han byggt upp har han nu sin egen fyrbåk.

ANNONS
|

Han har kallats Stålmannen, ett tillnamn han märkligt nog fick på en kurs i träslöjd. Oswald Gustafsson på Vindön har ett äventyrligt liv bakom sig. En av hans främsta meriter är att han var den förste att ta sig igenom den nya Vindötunneln – krypande.Tunneln byggdes 1965, Sveriges då längsta landsvägstunnel med 500 meter, och när den sista spräng- salvan gått lyckades Oswald Gustafsson ta sig igenom.

– Jag kröp igenom i ett hål jag hittade mellan sprängblocken och blev först genom tunneln, berättar Oswald. Jag hade ju åkeri då och körde grus och betong till väg- och tunnelbygget så jag var på plats vid den sista sprängningen.

ANNONS

– Vindötunneln invigdes för övrigt året efter av Olof Palme som var kommunikationsminister då.

Oswald växte upp på gården Gåre2 på Vindön.

När jordbruket upphört skapade han Vindöns camping där. Men hans yrkesbana började som snickarlärling på Uddevallavarvet, i möbelsnickeriet.

– Men jag blev inte så gammal där. Jag skadades i en bussolycka och låg tre veckor på sjukhuset. Sedan klarade jag inte att arbeta i den bullriga miljön i snickeriet.

I stället skaffade han lastbil och startade ett enmansåkeri. Körde grus och andra transporter och arbetade mycket med transport av nya båtar från varven på Orust till nästan alla länder i Europa.

– Jag hade åkeriet i 30 år, men fortsatte köra åt andra, både lastbil och buss, i många år. Jag körde både skolskjutsar och turistresor i Sverige och Europa ända upp i 80-årsåldern, säger nu 87-årige Oswald.

År 1959 startade han campingen och marinan hemma på gården. Byggde sanitära anordningar och en kiosk och drev anläggningen tillsammans med hustrun Ruth som gick bort år 2000. Nu är det dottern Ann-Marie Dage som driver anläggningen.

– Ruth och jag hade en mycket trevlig tid på campingen, med många både svenska och utländska gäster, säger Oswald.

Vid millennieskiftet startade Oswald ett stort projekt, nämligen byggandet av den fyrbåk som nu finns vid marinan. Det är en fullskalig kopia av den båk som byggdes i Lysekil, som ett landkänningsmärke för sjöfarten på 1850-talet. Dock blåste den omkull redan efter några år.

ANNONS

– Jag fick tag i originalritningarna och gjorde en modell innan jag byggde båken, berättar Oswald. Det tog ett par år att få den färdig. Det är lärkträ i stolpar och tak. De nio stolparna är åtta meter långa och totalhöjden 14 meter inklusive toppmasten.

Uppe i båken finns ett golv där Oswald ska göra en enklare inredning av den typ han tror lotsarna hade när de höll utkik efter far- tygen.

I många år seglade Oswald med sin motorseglare.

– Längsta resan gjorde vi ner till Medelhavet. Vi gick genom Engelska kanalen, ner på Seine via Paris och vidare på kanalerna till Marseille, där vi gick genom en 2,3 kilometer lång tunnel. På vägen passerade vi över 200 slussar, lite fler än på Dalslands kanal som jag också har farit på, liksom Telemarkskanalen.

Numera är Oswald en hängiven mattcurlingspelare, medlem både i PRO och SPF.

– Jag tränar tre till fyra gånger i veckan och tävlar en hel del. Det är en riktigt trevlig sport på gamla dar, säger Oswald.

En stor mängd priser visar att han är riktigt framgångsrik i sitt tävlande.

Oswald Gustafsson

Född: År 1929.

Gör: Pensionerad egen företagare.

Bostad: På Vindön och lägenhet i Henån.

Familj: Sambon Kaja, dottern Ann-Marie, två barnbarn, två barnbarnsbarn.

Intressen: Mattcurling, segling.

Favoriträtt: Köttbullar.

God egenskap: ”Att han tycker om mig” (Kaja).

Gillar: Barn och barnbarn.

Ogillar: Orättvisor.

ANNONS