Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.
Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.

För att bygga upp måste man själv vara uppbyggd

I en tid då så mycket går ut på att riva ner, värden, anseende, normer, tillit och sanning, behöver en kristen vara en som bygger upp.

ANNONS
|

"Bygga upp ej riva neder är en kristens plikt och heder." Så skriver Johan Olof Wallin i en psalm. Den finns som nummer 519 i vår psalmbok.

I en tid då så mycket går ut på att riva ner, värden, anseende, normer, tillit och sanning, behöver en kristen vara en som bygger upp. Men för att kunna bygga upp behöver man själv bli uppbyggd. Få upptäcka allt mer av Guds rike, få ljus över sanning och rätt, få förståelse och insikt. Det sker genom bibelstudier och samtal, i gudstjänst och genom regelbunden läsning av det som bygger upp. Andaktsböcker som förklarar, fäster ens blick på förhållanden och sammanhang, låter en göra upptäckter.

ANNONS

Vi vet hur viktig mat och dryck är för att våra kroppar ska byggas upp. Och vi vet hur destruktivt det är med skräpmat och söt läsk. Men hur är det med själen? Vi lever i ett samhälle där man vill mata oss med andlig skräpmat och ge oss sliskig dryck. Därför måste vi se till att vi får riktig föda som bygger upp.

Då kan vi vara uppbyggare och stå emot det nedbrytande. När förakt för svaghet sprids, när sanningen förnekas, när respekten för livet viker, när rätten förtrampas, då måste goda krafter stå emot och bygga upp. ”När lögn och våld förmeras var är då jordens salt? Vem hjälper och vem helar vid världens sönderfall?” frågar Olof Hartman kyrkans folk i en psalm.

Men för att det inte bara ska bli krav och moralism måste evangeliets ljus lysa in, uppbyggande. Lysa på honom om vilken profeten Jesaja sade: ”Han skall inte bryta av det knäckta strået eller släcka den tynande lågan”. Jesus Kristus, han som med den helige Ande vill bygga upp oss. Det är på honom vi får ha blicken fäst. Wallin börjar psalmen med ”Stilla jag min blick vill fästa, Herre Jesus, blott på dig”. I hans kraft mot högmod kämpa, avund kuva, vrede dämpa.”

ANNONS

Det finns en frisk och befriande ömsinthet i Jesu sätt att möta människor som det är välgörande att efterlikna. Nils Ferlin skriver:

Kan du höra honom komma

att han kommer som en psalm

så djup och så drömmande stilla.

Han talar som en ton ur en mjuk violin

och han talar såsom aftonens svalka.

Präster, pastorer och predikanter ska förkunna Guds ord så rent och klart att det bygger upp. Och genom goda böcker kan också de som inte längre lever bland oss fortfarande ge uppbyggelse. Paulus skriver i Efesierbrevet om apostlar, profeter, förkunnare, herdar och lärare att de ”skall göra de heliga mera fullkomliga och därigenom utföra sin tjänst och bygga upp Kristi kropp tills vi alla kommer fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son blir fullvuxna och når en mognad som svarar mot Kristi fullhet. Vi ska inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund. Nej, låt oss i kärlek hålla fast vid sanningen och växa i alla avseenden.”

Så härligt och saligt att få växa till i tro, hopp, kärlek och tålamod! Och vara uppbyggande i en tid av nedrivande!

ANNONS
ANNONS