Dan Blessed, pastor i Pingstkyrkan i Uddevalla, skriver veckans Mellan raderna i Bohusläningen.
Dan Blessed, pastor i Pingstkyrkan i Uddevalla, skriver veckans Mellan raderna i Bohusläningen.

Gud håller sina löften

Har du satt upp några nyårslöften? Har du redan börjat glida ifrån det du lovade?

ANNONS
|

Ett nytt år fyllt av nya möjligheter, nya äventyr och löften om nya tag. 2016 är förbi och borta är alla de olater, laster och misslyckanden som vi drog på oss under förra året. Nu är det dags att vända blad. Detta år kommer att bli annorlunda. Nu är det dags! Att bli en bättre människa. Att sätta upp nya mål. Att lova sig själv att börja träna, äta nyttigare, stressa mindre, spendera mer tid med familjen och så vidare.

Känner du igen dig? Har du satt upp några nyårs- löften? Har du redan börjat glida ifrån det du lovade? Kanske har du redan gett upp dem och satsar på att lyckas nästa år istället?

ANNONS

Jag tror att det är bra att sätta upp mål och ha en tydlig bild av vad man vill åstadkomma och lyckas med. Utan vision eller målbild är det lätt att inte utvecklas till sin fulla potential. Men erfarenheten är att vi ofta inte orkar hela vägen eller helt enkelt misslyckas. Istället drabbas vi av missmod och fördömelse. Självkänslan sjunker och vi angrips av en ton av skam och oduglighet. Vi kunde inte ens hålla våra egna löften...

En av Pingströrelsens stora profiler var Lewi Pethrus. Han skrev för länge sedan en sång som heter ”Löftena kunna ej svika”. Den handlar inte om hans förträfflighet att hålla sina egna nyårslöften, utan om att Gud alltid håller sina.

I en föränderlig värld där mycket kan skifta under ett år, där vallöften har bäst-före-datum som färskmjölk och där svek och falskhet är vanligt förekommande, står Guds eviga löften fast.

Bibeln är full av löften och vår tillit som kristna är att Gud aldrig sviker sina. Även om vi misslyckas, tappar taget eller hoppar av, så står han fast. Hans löften kunna ej svika. Nej, de står evigt kvar. Bibeln nämner vidare att genom Jesus och hans offrande av sig själv på korset, så har löftena fått sitt fulla uppfyllande. Sitt ja och amen. Genom Jesus så kan du och jag läsa Bibeln och höra om Guds eviga kärlek till oss, Hans otroliga nåd och hans fantastiska plan för dig och mig och veta att de gäller än. Han håller sina löften!

ANNONS

Du och jag är fulla av svek och mörker. Men han är trofast. Han är uthållig.

När vi brister, då håller han.

När vi vacklar, då står han stadigt.

När vi tvivlar på oss själva, då tror han på oss.

När vi vill ge upp, då peppar han oss.

När vi river ner och raserar, då finns han där för att hjälpa till att bygga upp.

När vi inte orkar mer, då bär han oss.

Alltid trofast. Alltid närvarande. Alltid stark.

Det du och jag behöver göra är att inse att i oss själva är vi dömda att misslyckas. Hur goda intentioner vi än har, så håller de aldrig hela vägen. I alla fall inte om vi talar om djupare löften än träning och hälsokost. Vår livsresa är i längden tom och utan mening, om vi inte tar emot Gud och hans löften. Men med honom är allt möjligt!

Därför kan jag med frimodighet utropa ett gott nytt år! Även om du och jag kommer att misslyckas under året så vet jag att Gud har en tanke med 2017 som är fantastisk! Tipset är att hålla sig nära honom. Lyssna på vad han har att säga. Följa honom och ta emot allt det som han vill ge genom sina löften detta år. För hans ord håller.

ANNONS

Gott nytt 2017!

Dan Blessed Pastor i Pingstkyrkan i Uddevalla

ANNONS