Dan Blessed, pastor i Pingstkyrkan i Uddevalla, skriver veckans Mellan raderna.
Dan Blessed, pastor i Pingstkyrkan i Uddevalla, skriver veckans Mellan raderna.

Lugn i stormen med Jesus i båten

I Bibeln berättar författaren Markus om en händelse när Jesus och lärjungarna befann sig vid Genesarets sjö.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Jesus sa till dem: ”Vi far över till andra sidan”. De klev i båten och började färden. När de var mitt ute på den stora sjön så började det plötsligt att blåsa upp till storm. Vinden och vågorna gjorde att båten som de befann sig i var på väg att sjunka. Lärjungarna blev utom sig av rädsla och visste inte vad de skulle ta sig till. Då upptäckte de att längst bak i båten låg Jesus på en dyna och sov. SOV!? Lärjungarna väckte honom och undrade vad han håller på med? ”Bryr du dig inte om att vi går under?!”

ANNONS

Ibland är livet en storm. Vinden pinar och piskar upp vågorna runtomkring oss. Mörkret gör det svårt för oss att se och vi kanske inte ens vet åt vilket håll vi är på väg? Oro och ångest smyger sig lätt på och vi blir upptagna av omständigheterna runtomkring. Kanske till och med skräckslagna. När fruktan och rädsla får makten över oss så blir livet väldigt jobbigt. Det finns så många människor som låter rädslan ta över rodret. Man lever hela sitt liv fången av fruktan.

Glöm då inte: Mitt i din storm finns Jesus. När jag var liten fick jag lära mig en sång som lyder: ”Med Jesus i båten kan man le mitt i stormen”. Fullständigt ologiskt om man inte förstår vem Jesus är. En trygghet och fasthet för den som erfarit att Jesus har makt att göra vad som helst. En hörnsten att utgå ifrån och klippa att stå på för den som känner Jesus. I berättelsen från Markusevangeliet får vi läsa hur Jesus mitt i pinande storm höjer sin röst och talar till stormen: ”Tig! Var stilla”. Då lade sig vinden och det blev alldeles stilla.

Jesus är ständigt vid din sida. I varma, sköna sommardagar och ljusa vårkvällar när fåglarna kvittrar. Men också i kylan, i mörkret och i stormen. Han är där. Ständigt nära. Redo att gripa in. Han lovar dig inte ett liv utan stormar eller svårigheter. Men en väg genom stormen. Ut ur omständigheterna. Om du håller dig till honom och litar på hans godhet och fasthet, så blir allt bra. Inte alltid som du tänkt dig, men med honom som herre och kung i ditt liv så är du trygg.

ANNONS

I berättelsen så ser vi även att Jesus blir lite irriterad på lärjungarna. Hur kan han bli det? Det är ju inte helt vanligt att bara lita på att stormar stillas när man talar till dem. Nyckeln hittar vi i inledningen av texten. Jesus hade ju sagt: ”Vi far över till andra sidan”. Vad har Gud sagt till dig? Det som han har sagt kan du lita på. Har Gud lovat något så håller han det! Det bästa sättet att bli trygg i en orolig tid är att läsa i Bibeln vad Gud lovar oss. Att han aldrig ska överge oss. Att hans kärlek är oändlig. Att han kommer till dig när du vänder dig till honom och bjuder in honom i ditt liv. Löfte på löfte. Alla dessa kan du lita på.

Så ta en stund och läs Bibeln. Lyssna till vad Gud sagt och ta till dig hans löften. Då kan du få frid och lugn även mitt i stormen. Herren välsigne dig och bevare dig. Herren låter sitt ansikte lysa över dig och vara dig nådig. Herren vänder sitt ansikte till dig och ger dig sin frid ...

ANNONS