Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.
Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.

Under-visning

Jag kan fortfarande beröras av vad jag hörde en tonårig flicka sorgset säga i radio för många år sedan: ”Ingen har berättat för mig om Gud och Jesus”. En sorg inte bara för henne.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Undervisning är en av de fyra aspekterna av Svenska kyrkans grundläggande uppgift. De andra tre är gudstjänst, mission och diakoni. Det handlar alltså inte, som man ibland kan få höra, om fyra grundläggande uppgifter utan om en – med fyra aspekter.

En bra bild för att komma ihåg detta är tänka sig uppgiften placerad i mitten av ett rum och sedan se på den från rummets fyra hörn.

Om vi ställer oss i undervisningshörnet, hur ser då uppgiften ut?

Kyrkan ska visa på Jesus, vad han gjort för oss och hur han vill att vi ska vara i förhållande till Gud och till varandra. Det är glädjefyllt både att upptäcka sådant man inte visste och att lära ut.

ANNONS

Kyrkans undervisning ska ”vara ofördärvad, värdig, sund och oantastlig” som aposteln Paulus skriver i brev till Titus, den förste biskopen på Kreta.

Undervisningen ska alltså vara:

• Ofördärvad. De ska vara ren och klar, inte uppblandad med främmande läror.

• Värdig. Det handlar om den Helige och om heliga ting. Vi får likt Mose inför den brinnande busken ta av oss skorna – bildlikt talat!

• Sund. Det finns en glädjefylld friskhet och sundhet i Guds ord som vi inte får solka eller besmitta.

• Oantastlig. Den ska inte kunna beslås med dunkla motiv, falskhet och manipulation. I vår tid är kravet på äkthet stort. Vi avskyr fake news.

Bibeln finns många exempel på sådan undervisning, främst av Jesus. Han möter människor i ögonhöjd och tar bilder och liknelser ur deras vardag. Han väjer inte för det skarpa eller svåra men talar med ömsinthet. Apostlarna följer i hans spår. Och efter apostlarnas tid har förkunnare och lärare fortsatt i snart 2000 år.

Ibland har det spårat ur, undervisningen har kommit på villovägar. Men Gud har bevarat sin kyrka. Det osunda och fördärvade har för en tid förvillat en del men den sunda läran har överlevt.

Det är tryggt att veta att Bibeln innehåller det Gud uppenbarat för oss. Vi behöver inte spekulera eller gissa.

ANNONS

Bibeln visar på många ögonvittnesskildringar av under. Det är under-visning.

Sker under än idag? Ja, en biblisk undervisning och förkunnelse kan med den helige Andes hjälp leda till ett stort under: att en gudsfrånvänd människa blir gudstillvänd!

Kristen undervisning har länge varit en bristvara i Sverige. Jag upplever att det idag finns ett stort sug efter att få veta mer om kristendom och kristen tro. Även om bakgrunden ibland är sorglig är längtan efter kunskap mycket glädjande.

Vi måste i kyrkorna bli ännu bättre på att erbjuda undervisning i lära-känna-grupper, pröva-på-grupper, bibelstudiegrupper och allt vad det kan kallas. Berätta för körmedlemmar vad det är de sjunger om. Få fler att delta i konfirmandundervisning och barngrupper. Ge god undervisning i själavårdande predikningar.

Detta har värde för livet på jorden och i evigheten.

ANNONS