Christer Samuelsson på Smögen är maskinisten som älskar segel.
Christer Samuelsson på Smögen är maskinisten som älskar segel.

Maskinist som älskar segel

Christer Samuelsson är född i Kungälv. Det är ingen känd redarstad, men orten hade fyra motorseglare som gick i fraktfart från mars till jul. Christers pappa ägde och förde en av dem, tremastaren Heimdal och Christer fick uppleva en spännande barndom.

ANNONS
|

Att inte pappa var hemma så mycket kompenserades av att Christer och hans mamma fick vara med ombord på somrarna.

–När skollovet började närma sig funderade vi över i vilken hamn pappas båt skulle ligga, minns Christer. För dit skulle vi fara. Vi reste en sommar till Kalmar, en till en Norrlandshamn och en annan till Aalborg.

Mönstrade vid 15

Som riktig liten fick Christer sova på soffan i salongen och dagarna gick åt att ha roligt ombord. 15 år fyllda mönstrade Christer på som en av de sju som behövdes ombord. Skutan lastade virke i Norrland, kol i Tyskland, sten på Malmön, cement i Limhamn och gödning i Norge.

ANNONS

–Skutan var en fin yrkesskola för en ung pojke, säger Christer. Pappa lärde ut mycket tillsammans med bästemannen Erik Johansson från Hälleviksstrand.

Ombord på Heimdal var Christer många gånger i maskinrummet och tittade på båtens 220 hästkrafters maskin. Pappa gav honom rådet att utbilda sig till maskinist, men innan dess gick Christer till sjöss på skonaren Zenitha från Hälleviksstrand.

Från elev till maskinist

1960 var det dags att mönstra på en stor båt i Göteborg. På Götaverken låg ms Dalhem på 6500 ton, chartrad av ett filippinskt företag. Christer mönstrade som motorelev och var ute med båten i två år. Resorna gick över hela världen. Han blev motorman och slutade som obehörig maskinist.

–På den tiden var alltid maskinrummen bemannade vid gång, säger Christer. Hände det någon med maskinerna kunde det snabbt åtgärdas.

Väl hemma blev det maskinteknikerexamen, maskinistexamen och skepparbehörighet.

Många resor

Så småningom följde Christer pappas råd att satsa på ett yrke med maskiner. 1971 sökte ett Göteborgsföretag ,som var Sverigeagenter för danska Burmeister& Wains motorer, personal för försäljningssidan.

Christer anställdes och kom i 27 år att arbeta just med att marknadsföra och sälja dessa världsberömda motorer. Fram till pensionen var han företagets chef.

Motorerna levererades i huvudsak till fartygsbyggen. Det var massor av förhandlingar om prestanda och pris och många resor till de stora varvsländerna. Det fanns år då Christer var i Japan fyra gånger.

ANNONS

Den gamla lotsbåten

För en del år sedan såg Christer Samuelsson en annons om att Ängholmens gamla lotsbåt var till salu. Den var byggd 1934 på Ringens varv i Marstrand. Virket i skrovet var ek från Visingsö. Beställare var några Vingalotsar vilka senare överlät båten till Lotsverket. Christer har reparerat båten som fått namn Heimdal. Nyligen blev Heimdal förklarad som K-märkt.

Intresset för större seglande skepp startade när Christer var verksam i ledningen för Sveriges Segelfartygs Förening. Snabbt skulle det bli en satsning på de riktigt stora segelskeppen.

I 21 länder finns sektioner av Sail Training International med kansli i England.

Christer leder den svenska sektionen, vilket innebär många sammanträden i olika länder och framför allt att representera organisationen vid de stora tävlingarna.

Möte med Putin

2009 var det segeltävling i Östersjön. Båtarna besökte Gdynia i Polen,Klaipeda i Litauen, finska Åbo och Sankt Petersburg i Ryssland.

–Vi hade fått besked om att president Putin skulle besöka oss, säger Christer. Det kom på min uppgift att ta emot honom. Han kom till kajen omgiven av massor av säkerhetsvakter. Ombord var han ensam med en vakt som omgående sa att han kunde svenska. Putin ville ha information på tyska. Jag hade bara sett honom på tv som en stel och butter person. Han var glad att detta stora evenemang kom till hans land och en fråga var vilket syfte tävlingen hade. Svaret blev att 8000 ungdomar från 21 länder är med och seglar.

ANNONS

Årets tävlingar besöker hamnarna Antwerpen, Aalborg, Kristiansand och West Hartlepool.

–Nästa år kommer vi att besöka Halmstad.

När vi besöker Christer planerar han för arrangemang med segelskepp som Mir, Kruzenstern, Vespucci och Statsraad Lehnmkuhl.

–2006 lockade Tall ship race en miljon besökare.

Bor: Smögen

Född: Kungälv

Utbildning: Tekniker, maskinist och skepparexamen

Landjobb: 27 år inom Göteborgsföretag som sålde stora motorer

Rustade upp: Gammal fin lotsbåt från 1934, som nyss blev K-märkt

Segling: Christer leder den svenska sektionen i Tall Ships Race

Minnesvärt: Träffade president Putin.

ANNONS