Anders Olsson blev 88 år.
Anders Olsson blev 88 år.

Minnesord: Anders Olsson

Anders Olsson, ”Anders i Wiga”, Uddevalla, avled i augusti i en ålder av 88 år. Närmast sörjande är barnen Mikael, Dan och Ann-Sofie. Anders växte upp i det gamla sjöfartssamhället Rågårdsvik.

ANNONS
|

Han blev en välkänd profil då det gäller Skaftös kulturliv och inte minst Skaftös sjöfartshistoria. Efter avslutad skolgång började hans sjömansbana som besättningsman, och senare även delägare, på faderns fraktfartyg Mimmi, Lärkan och Elsa. Elsa bedrev fraktfart fram till 1964 och blev tillsammans med Hulda och Elin Skaftös sista trälastfartyg.

Åren ombord på skutorna gav Anders en stor kunskap om den kustnära fraktfartens problematik. Han var även intresserad av den äldre sjöfartshistorien.

Efter skuttiden blev Anders skeppare på Ellösfärjan, som trafikerade linjen Ellös– Rågårdsvik fram till linjens nedläggning runt 1997.

Efter skuttiden fick Anders mer tid över till politik och kulturliv. Han var länge verksam för Folkpartiet i olika nämnder inom Skaftö kommun, senare Lysekils kommun. Han var även mycket aktiv då det bland annat gällde verksamheten i föreningarna Skaftö Gille, Skaftö Vi Unga och Folkdansarna. En tid var han samtidigt ordförande i fyra olika föreningar.

ANNONS

År 1982 startade en studiecirkel, Skaftö Sjöhistoriska grupp, där Anders blev den självskrivne ledaren. Troligen var det Anders själv som tidigt väckte tanken att skaffa ett eget skolfartyg till Skaftö. Tanken blev verklighet och 1986 inköptes lastskutan Bono. Efter ett heroiskt ombyggnadsarbete var skutan 1987 ett färdigt skolfartyg under sitt första namn Kvartsita. Utan Anders stora kunskap och energi hade nog skutan inte blivit den hon blev – nu sista bäraren av skutepoken på Skaftö.

Anders ledde även flera kurser i Vuxenskolans regi som bland annat ledde fram till skepparexamen, och han var själv skeppare på Kvartsita under många olika seglatser.

Vid sidan av engagemanget med Kvartsita skrev Anders flera artiklar i olika maritima tidskrifter. Han deltog i en grupp ”experter” som 1995 gav ut den avancerade boken ”Sjömän, fartyg och samhälle”. På senare tid författade han själv en serie på sju böcker som bland annat beskriver Skaftö och Gåsös alla kända segelfartyg.

Anders utnyttjade tidigt dator- och digitaltekniken vilket nog var en förutsättning för hans stora maritima produktivitet.

Föreningen För Fulla Segel

genom

Kjell Jakobsson

ANNONS