Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Minnesord: Börje Thor

Börje Thor, Ljungskile, har efter en lång kamp mot cancer gått bort den 28 augusti 2019 i en ålder av 73 år. Närmast sörjande är hustrun Astrid och barnen Mikael och Susanne med familjer samt syskon.

Börje Thors liv kom att handla om bilar. Han började på Volvo PV och fick i uppgift att verifiera kvalitet och kundegenskaper i fordon. Då skedde all värdering i attrapper eller prototypbilar som kostade avsevärda summor.

Förutom all provning på provbanor med mera så skedde expeditioner till Arizona, Jokkmokk och delar av Europa. Börje hade en mycket fin kontakt med projekten på alla nivåer men var samtidigt extremt tydlig och skarp i sina ställningstaganden, med stor integritet, nästan så man måste huka sig.

Banracing blev en parallellverksamhet. Han vann Volvo Turbocupen 1973 som svensk mästare. Ett speciellt minne: Börje hade pool, när han skulle växla upp fick han växelspaken i handen. Dagen efter hade Börje ett allvarligt samtal med ansvarig konstruktör om betydelsen av kvalitet. Sådan var han.

Volvos image skulle förändras och man byggde upp en 240 som banracingbil. Den kördes sedan av Börje på Silverstone i England mot BMW, Jaguar med flera. Döm om publikens förvåning när Volvon ledde efter ett stort antal körda varv, men man fick bryta. Senare vann Volvo EM för standardbilar.

Börje hade också ett stort intresse av att renovera gamla Volvobilar hemma på gården i Korsviken, men också som medlem i en arbetsgrupp som stödjer Volvo Museum med underhåll och renoveringar av gamla Volvoklenoder.

Volvo beslutade att utöka modellprogrammet med en cab och coupe, uppdraget att utveckla och producera produkterna gav dom till TWR. För att genomföra detta anslöt ett antal volvoiter varav Börje var en. Han var garanten för att produkterna skulle leva upp till Volvos krav både under utvecklingsfasen och sedan i produktion. Börjes envishet och rättfram-attityd var en stor del av projektets framgång.

Då nästa generation av produkter skulle tas fram och företaget bytte ägare längtade Börje tillbaka till Volvo och ledde Provning Komplett Vagn. Nu ägdes Volvo PV av Ford. Bilens el- och infosystem hade övergått till mjukvara. Metodik utvecklades för detta.

Börje var minst sagt konservativ inom detta område och var mycket noga med att inte ta för stora steg utan att alla medarbetare hängde med. I den nya konstellationen ingick även att möta företagsledningar från både Ford och Volvo. Det blev många utmanande möten.

I samband med arbetet i Uddevalla förvärvade Börje med familj en gård i Korsviken. Här kom han nära naturen. Det blev skogsbruk och boskapsskötsel parallellt med att renovera gamla Volvobilar. Dessa intressen fick Börje att avsluta sin verksamhet på Volvo i förtid och koncentrera sig på livet i Korsviken fram till sin död. Volvo förlorade då en rakryggad men godhjärtad medarbetare.

Hans Carlstedt, Hans Gustavsson, JC Persson, Martin Rybeck ,Jan-Inge Eliasson

Kollegor från Volvo