Minnesord: Larserik Johansson

Larserik Johansson, Stockholm, har som tidigare meddelats avlidit i en ålder av 69 år. Närmast sörjande är barnen Jenny och Gabriella med familjer samt Dagmar.

ANNONS
|

En av den svenska pr-branschens pionjärer, Larserik Johansson, har gått ur tiden. Han var en av dem som ledde branschens utveckling från att agera i det dolda till att bli en del av modern marknadskommunikation.

Larserik började sin karriär som journalist och valde sedan att bli pr-konsult. Hans arv från journalistiken gjorde att han under hela sin yrkesverksamhet var mån om vassa rubriker och en tydlig vinkel. Han insåg tidigt möjligheterna med att ha nära och bra medierelationer. Hans byrå Johansson & Co blev en av de ledande pr-byråerna.

Han var mannen som också insåg hur undersökningar kunde användas i pr-arbetet och bidra till att skapa uppmärksamhet för uppdragsgivarna i massmedierna. De metoder som Johansson & Co utvecklade under Larseriks ledning kom att bilda skola för hela den svenska pr-branschen.

ANNONS

Vi är många personer som gått i Larseriks skola. Han var en väldigt generös arbetsgivare, han betraktade alltid sina medarbetare som en del av sin familj. Vid bra resultat delade han alltid med sig till medarbetarna både ekonomiskt men framför allt kunskapsmässigt. Larserik var en ”känd doldis” i pr-branschen och åtnjöt stor respekt. Under 1990-talet byggde Larserik upp Johansson & Co till en väl fungerande verksamhet för såväl medarbetare med chans till utveckling och med nära relationer till sina uppdragsgivare. När övriga branschen bytte uppdragsgivare regelbundet byggde Larserik långa relationer.

I början av 2000-talet stod han i valet och kvalet om han skulle sälja byrån eller lägga ned. I stället valde han att starta ett nytt företag tillsammans med oss, Björn Mellstrand och Anna-Lena Wallén. Företaget tog namnet efter de tre grundarna – JMW kommunikation. Larserik var med under det första året, därefter började han trappa ned. I dag är bolaget verksamt under namnet JMWGolin.

Vi minns Larserik som en nytänkare, en humoristisk, generös och omtänksam person. En man som bidrog till att förändra en hel bransch.

Anna-Lena Wallén

Björn Mellstrand

ANNONS