Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Gamification kan vara det stora nya inom spelvärlden

Sedan casinovärlden flyttade ut på nätet har de stora spelbolagen varit snabba med att anamma tekniska innovationer. De senaste åren har vi sett allt från nya betallösningar till möjligheten att betta på en pågående fotbollsmatch. Vi på CasinoGuide är extra nyfikna på trenden med “gamification”.

På internet ser vi en ökad trend med gamification, det vill säga att man anpassar sin plattform efter mekanismer som är hämtade från spelvärlden, även om dessa plattformar i sig inte är relaterade till spelvärlden. Exempelvis genom att belöna sina aktiva användare med en fiktiv valuta, som sedan kan användas till att låsa upp nya funktioner, eller låta användarna skapa en avatar som de kan utveckla med insamlade erfarenhetspoäng.

Spår av Gamification finns att hitta spår i allt från läroappar, scoutkåren till bonussystemen på ens närmaste livsmedelsbutik. Och detta som ett sätt att väcka angagemang hos användaren eller kunden.

Gamification har nu börjat leta sig in bland de internetbaserade casinosajterna, vilket vi på CasinoGuide.se finner väldigt spännande. Inte minst eftersom detta kan leda till nya stora kliv när det kommer till att erbjuda en unik användarupplevelse.

Gamification i spelvärlden

Casinovärlden är som bekant blixtsnabb med att anamma teknologiska lösningar som kan förbättra användarupplevelsen. I dag går det exempelvis att registrera sig blixtsnabbt med sitt Mobila BankID och att hantera sina transaktioner med Swish eller PayPal. Sedan en tid tillbaka finns också livebetting, som gör det möjligt att placera sina insatser på ett pågående sportevent med odds som uppdateras i realtid. Runt om i världen börjar även internetbaserade VR-casinon slå igenom, men här i Sverige har inte VR riktigt fått samma genomslag.

Vi på CasinoGuide.se tror istället att Gamification kommer att bli det stora nya. Flera spelsajter har redan börjat med det och det är ett enkelt koncept, som inte kräver mer av användaren än att denne har ett inlogg. I casinovärlden har Gamification stor potential att förgylla användarens helhetsupplevelse samtidigt som spelsajterna, med ganska enkla medel, kan få en mer lojal användarkrets.

På exempelvis ett casino med musiktema, skulle man kunna få få skapa en rolig avatar som man sedan kan utveckla genom att samla in poäng från vinster eller aktivitet på sajten. Likaså skulle man kunna använda dessa poäng till att låsa upp nya funktioner eller erbjudanden. Detta gör både spelsajten unik och ger användaren ett stort mervärde, vilket i sin tur leder till ökat kundlojalitet.

Vissa internetbaserade casinon har redan börjat anamma spelifieringens potentiella styrkor, men efter en snabb blick i spåkulan är vi säkra på att detta bara är början.