Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
SJ har en tydlig utmaning – att få ekonomi i att köra halvfulla tåg. Arkivbild Bild: Fredrik Sandberg/TT
SJ har en tydlig utmaning – att få ekonomi i att köra halvfulla tåg. Arkivbild Bild: Fredrik Sandberg/TT

Halvfulla vagnar – ekonomisk utmaning för SJ

Halvfulla tågvagnar är inte ekonomiskt hållbart enligt SJ.
Räkna dock inte med att kunna fylla på tågen i sommar, replikerar statsepidemiologen Anders Tegnell.

Under dagen träffas Folkhälsomyndigheten och SJ för ett möte hur tågbolaget ska agera när nu reselättnader sker i Sverige från och med mitten av juni.

Bolaget brottas med en rad frågor enligt presskontakten Stephan Ray.

– De (Folkhälsomyndigheten) får bedöma hur det ska se ut på tågen utifrån hur man kan resa tryggt och utan trängsel. Räcker dagens begränsningar eller går det att göra på andra sätt för att erbjuda flera platser?

Slår mot ekonomin

I nuläget följer SJ hälsorekommendationerna genom att låta tågresenärer ha minst ett fritt säte bredvid sig, men ekonomiskt ger det betydande konsekvenser.

– Det är såklart en ekonomisk fråga. Att ett slutsålt tåg innebär en 50-procentig beläggning är naturligtvis ohållbart i längden som affärsmodell. Vi behöver titta på om det går att justera på något sätt. Man skulle kunna tänka sig att blockera ett antal säten i varje vagn, men vi behöver Folkhälsomyndighetens expertis för att göra den bedömningen, säger han.

Svaret kommer dock redan här och nu från Anders Tegnell.

TT: Kommer det att gå att köra knökfulla tåg i sommar?

– Nej, det tror jag inte. Då måste vi förmodligen gå tillbaka och stoppa resorna igen. Det finns en risk att vi måste reglera detta om tågen blir för fulla.

Själv tågpendlar han mellan Stockholm och hemmet utanför Linköping. Han berättar att det nu är förhållandevis lätt att följa råden om distansering ombord på tågen, tack vare att alla sittplatser inte bokas. Men så har det inte varit från pandemins början.

– Då kunde alla fyra platserna på en sida vara bokade. Men så är det inte nu, säger Anders Tegnell.

Ett förslag på lösning är dock brådskande då det tar tid att ställa om, poängterar Stephan Ray.

– Att dra ned tåg går fort, det är bara att ställa in tåg och ta bort dem ur trafik. Att komma igen är mer problematiskt med långa ledtider. Det handlar om mängder av aspekter: tågläge hos Trafikverket, planering av personal, omlopp med tåg inte minst, så där behövs ett par veckor för att kunna erbjuda en robust trafiklösning.

"Skulle slå hårt"

Bussbolaget Flixbus har redan nu börjat lägga till fler resor och planerar att lägga till ytterligare när nu efterfrågan ökar. För dem att skära ned på platser ombord skulle bli kännbart.

“Vi är en privat aktör och våra busspartners är små och medelstora bussbolag med mycket ansträngd ekonomi på grund av krisen. Att köra med kraftigt minskad kapacitet skulle slå hårt mot våra partners, och därför välkomnar vi ytterligare statligt stöd till bolagen inom transportsektor om det blir aktuellt att ytterligare skära ner på platser ombord”, skriver presskontakten Jelena Jovanovic.

I samband med krisen har Flixbus infört korttidspermittering på enstaka tjänster.

"Det nya beskedet att lätta på de inhemska reserestriktionerna är ett mycket glädjande besked och ett ljus i tunneln att vi sakta och säkert börjar närma oss det normala", skriver Jelena Jovanovic.

"Rekommenderar munskydd"

Flygbolaget Amapola har under våren trafikerat linjer till Norrland och Gotland efter att ha vunnit Trafikverkets upphandling om samhällsnödvändiga flygtransporter, under coronakrisen.

De kommer nu att öka kapaciteten utöver överenskommelsen i upphandlingen, bland annat i samarbete med flygbolaget BRA, som tidigare i vår meddelande om rekonstruktion.

– Vi måste hålla ned smittrisken så mycket som möjligt och agerar därefter om efterfrågan går upp. Om det blir fullt kommer vi att rekommendera munskydd, för passagerarnas trivsel och säkerhetskänslan, säger Erik Salén, vd på Amapola.

Han berättar att de räknar med att ha så många passagerare som möjligt så att det ska bära sig ekonomiskt, samtidigt som de inte ställer in flyg om det är låg bokningsnivå.

– Vi flyger även om vi endast har få passagerare på en flygning, även om det blir en lite sämre affär.

Tobias Österberg/TT

Åsa Johansson/TT

Johanna Cederblad/TT