Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Olle Wik, före detta ombudsman för Transport, gillar inte Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder. Bild: Lina Salomonsson

Hamnarbetarförbundet motarbetar Saltsjöbadsavtalet

Respekteras inte avtalet måste något göras

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

För snart två år sedan tillsatte arbetsmarknadsminister Ylva Johansson en utredning vars syfte var att få slut på konflikterna i hamnarna. Sedan dess har inget hänt och konflikterna inte bara fortsätter, de har ökat i omfattning, både genom Hamnarbetarförbundets strejker och arbetsgivarnas lockouter.

Dessa konflikter har och kommer inte få någon segrare, däremot finns det flera förlorare varvid näringslivet, rederierna, hamnarna och inte minst miljön är de stora förlorarna. Företagen överger svenska hamnar och vänder sig till storhamnarna på kontinenten. Rederierna överger Sverige och åker till bland annat storhamnarna i Rotterdam och Antwerpen dit en stor del av svenska varor fraktats med lastbil

För snart två år sedan tillsatte arbetsmarknadsminister Ylva Johansson en utredning för att få slut på konflikterna företrädesvis i Göteborg.

Vad har hänt under dessa två år? Svaret är dessvärre ingenting, tvärtom. Konflikterna utökas till andra hamnar och regeringen låter stora summor och värden rinna bort från Sverige, dess företag och dess hamnar.

Hur står det till Ylva Johansson? Tror du att konflikterna löser sig av sig själva. I normala fall är dylika konflikter otillåtna genom ett 80 år gammalt avtal; Saltsjöbadsavtalet, som anger att konflikter inte får ske under en avtalsperiodens löptid, men Hamnarbetarförbundet har inget avtal och anser sig således inte bundna av fredsplikt. Detta ger dem rätt att konflikta som de gör utan påföljder och rent juridiskt torde de ha den rätten. De vill gärna ha ett avtal, men deras förslag till detta utgör en omöjlighet som skulle rubba “Den svenska modellen”, som till stor del bygger på just Saltsjöbadsavtalet.

Detta var anledningen till att en översyn av situationen begärdes av arbetsgivare och som den avtalsslutna parten Transportarbetarförbundet accepterade.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson verkar vara lika duktig på att prata som hon är dålig på att handla. När kommer en lagstiftning med Saltsjöbadsavtalet som modell? Hur länge, Ylva Johansson skall svenska företag förlora pengar på stora omvägar till hamnar på kontinenten? Hur länge skall miljön onödigt försämras genom längre transporter med lastbilar? Behöver Sverige inga hamnar? Tror du att rederierna accepterar ständigt stängda hamnar på grund av arbetskonflikter?

Det finns regler hur konflikter skall lösas i Sverige, Regler som gjort vårt land välkänt i hela världen. Men detta regleras inte i lag utan i ett åttioårigt avtal, som under denna långa tid respekterats. Nu är det inte så längre och då måste något göras. Och det är din uppgift Ylva Johansson! Sluta med att prata, handla i stället, det ger bättre resultat.

Olle Wik

Tanum

Pensionerad ombudsman i Transportarbetareförbundet.

Läs mer: