Ikeas varuhus i Kungens kurva. Inom fem år öppnar Ikea fyra nya varuhus i Stockholmsområdet och investerar 1,7 miljarder på befintliga varuhus i området.
Ikeas varuhus i Kungens kurva. Inom fem år öppnar Ikea fyra nya varuhus i Stockholmsområdet och investerar 1,7 miljarder på befintliga varuhus i området. Bild: Jessica Gow/TT

Ikea öppnar fyra nya varuhus

Ikea öppnar fyra nya och mindre varuhus, men vill inte säga exakt var. Dessutom investerar möbeljätten 1,7 miljarder kronor i att renovera varuhusen i Barkarby och Kungens kurva.

ANNONS

Klart är i alla fall att varuhusen kommer att ligga i Stockholmsområdet, något som är helt naturligt, säger Cia Fritzson Gårdnäs, regionchef på Ikea på en pressträff i Kungens kurva-varuhuset, ett av möbeljättens äldsta.

– Stockholm är huvudstaden i Sverige, vi ser att regionen växer väldigt mycket och vi ser att det finns en stor potential på den här marknaden, säger hon.

Exakt när varuhusen öppnar och i vilken del av länet de ska ligga vill Ikea inte avslöja, men det ska ske inom fem år. Men klart är att öppnandet av varuhusen innebär många nya jobb.

– Genom att öppna de här nya varuhusen kommer vi att nyrekrytera över 500 nya medarbetare, säger Cia Fritzson Gårdnäs.

ANNONS

Flera nya varuhus

De nya varuhusen kommer att vara betydligt mindre än de klassiska, där det största blir 15 000 kvadratmeter. Det kan jämföras med Ikeas stora varuhus som oftast ligger i storleksordningen 35 000 kvadratmeter.

Efter att ha gjort en grundlig analys av stockholmares behov landade Ikea i att många är tidspressade, därför är tillgänglighet och att varuhusen finns nära viktigast. De befintliga varuhusen i Barkarby norr om Stockholm och Kungens kurva i söder har, i alla fall vad gäller det senare, blivit rejält gamla och sett ungefär likadana ut länge.

– I Kungens kurva ser vi över varuhusets insida och utsida för att skapa ännu bättre kundmöte och en mer inspirerande utställning. I Barkarby ser vi över och utvecklar våra lagerytor för att kunna möta våra kunders behov av service. En del i det är att kunna fungera som ett e-handelslager.

Nå fler

Med de särskilda satsningarna på huvudstaden hoppas Ikea nå 350 000 fler stockholmare.

– Våra nya varuhus är en del av den affärsmodellen, att vi bli mer tillgängliga för våra kunder där kunderna bor och verkar i sin vardag. Vi ska också bli mer prisvärda för att nå ännu fler människor.

Fanny Hällegårdh/TT

Cia Fritzson Gårdnäs, regionschef, under en pressträff på Ikea i Kungens kurva.
Cia Fritzson Gårdnäs, regionschef, under en pressträff på Ikea i Kungens kurva. Bild: Jessica Gow/TT
ANNONS