KO vill sätta stopp för Vitaepro

Konsumentombudsmannen (KO) vill efter flera anmälningar få stopp på företaget Vitaelabs marknadsförning av preparatet Vitaepro. – Det ska inte få vara tillåtet att få människor att tro att de kan bli starkare och piggare genom att påstå vad som helst, säger KO Gunnar Larsson.

ANNONS
|

Konsumentverket kritiserade Vitaelab redan 2011 för att använda sig av hälsopåståenden som man menar strider mot gällande EU-rätt. Det är framför allt berättelserna där både kända idrottsprofiler och personer från allmänheten vittnar om hur preparatet förvandlat ett liv med fysiska problem till en aktiv och smärtfri vardag som fått konsumentverket att reagera.

– Den här reklamen riktas till personer med olika fysiska besvär. Det ska inte få vara tillåtet att få människor att tro att de kan bli starkare och piggare genom att påstå vad som helst, utan att kunna underbygga det, säger Gunnar Larsson i ett pressmeddelande.

För att få stopp på marknadsföringen har konsumentverket skickat in en stämningsansökan till Marknadsdomstolen.

ANNONS

Enligt Vitaelab, som har sitt svenska huvudkontor på Norra Drottninggatan i Uddevalla, så håller företaget sig till gällande svenska lagar och europeiska marknadsföringsregler.

– Vi är väldigt angelägna om att kosttillskott ska marknadsföras på ett sätt som konsumenterna förstår och har nytta av. Denna sak handlar om nyanser och avvägning av ord i vår marknadsföring. Till slut blir saken en fråga om tolkningen av EU-förordningens intention och verkan, säger Vitaelabs kommunikationsdirektör Frode Nakkim.

En av de kända idrottsprofilerna som i tv har varit med och marknadsfört Vitaepro i Sverige är Uddevallaprofilen och den tidigare världsmästaren i simning Louise Karlsson. I reklamen säger hon att hon att lek och träning fortfarande är en stor del av hennes liv och att hon därför äter Vitaepro varje dag.

ANNONS