Under måndagskvällen hölls årets scenkonstgala på Stora teatern i Göteborg, med skådespelaren Nina Zanjani som konferencier. Hela sex föreställningar från Göteborg och Västsverige var nominerade i år, så det låg förväntan i luften inför aftonen, där luftakrobaten och Cyr Wheel-artisten Linn Holm underhöll som mellanakt och Amanda Andréas var husband.
Skulle Hagateaterns Nina Hemmingsson-inspirerade föreställning "All min kärlek" kamma hem priset? Eller kanske Backateaterns "DNA – Dansa nära anhörig"? Andra nominerade föreställningar var Pop-up-teaterns unika uppsättning av Mozarts Trollflöjten: "Ocarinavaginan", som spelades i en industrilokal i Kortedala, Tofta teaters pjäs "Törst", och dansföreställningen tillika sceniska installationen "Vågar vi blunda? Akt ll", av Carmen Olsson och Åsa Herrgård som spelades på Tredje våningen.
Carmen Olsson är från Uddevalla och Åsa Herrgård från Gerlesborg.
Danskompaniet Spinn, Göteborgs första tillgängliganpassade dansstudio som håller till vid Järntorget, var sist men inte minst också nominerade för sin normkritiska föreställning "Skirtpower", i koreografi av Carl Olof Berg.
LÄS MER:Carmen Olsson och Åsa Herrgård nominerade till Scenkonstgalan
Föreställningen om kjolens makt
Facit efter den avslutade galan var att endast en av de nominerade föreställningarna från Göteborg och Västsverige kammade hem pris: "Skirtpower", med dansarna Emilia Wärff, Izabell Makiela och Aristide Rontini.
Föreställningen kretsar kring sexualitet och makt, och kjolen som tvetydig symbol för samhällets syn på våra kroppar. Juryn kallar den för "en visuell fest och en bultande och frustande dans med och emot kjolen" och ger uppsättningen priset Årets "sinnesorgasm", vilket preciseras som en hyllning till "dem som får våra känselspröt att explodera"
Förnyade formen med robot
En annan pristagare mod Göteborgskoppling är Robin Jonsson, som vann pris som Årets formförnyare för sin föreställning "The most human" som gästspelade och drog fulla hus på Atalante. Juryn ansåg att föreställningen väcker stora filosofiska frågor: "Under föreställningens gång går vi från att se på humanoiden Alex som en gullig gimmick till att blomma ut som fullvärdig danspartner i sin egen rätt. Vi får en ny syn på vad det är att vara människa, och vad det är att vara robot – och funderar över vad det är som gör den ena till den ena och den andra till den andra."
Regissören Carolina Frände prisas för sina politiska uppsättningar "Krilon" och "The Laramie project", medan 77-åriga regissören och regiprofessorn Martha Vestin, bland annat känd för att ha förnyat friluftsteatern, blev årets hederspristagare.
Scenkonstgalan 2019 – Här är alla vinnarna:
Årets katharsis: "Labyrint", Malmö stadsteater
Årets spot on: "Mödrars manifest", Konstgruppen Ful
Årets Brott: "Fem musor", PotatoPotato
Årets slow food: Lule stassteater
Årets sinnesorgasm: "Skirtpower", Danskompaniet Spinn
Årets politiska: Carolina Frände, för "Krilon" och "The Laramie project"
Årets magi: "Dissekering av ett snöfall", Norrbottensteatern
Årets formförnyare: "The most human", Robin Jonsson
Publikens röst: "Bernardas hus", Teater Norra
Årets hederspris: gick till regissören Martha Vestin