Claire (Catherine Frot) är en rutinerad barnmorska som sätter sig på tvären mot nya idéer om effektivisering. Pressbild.
Claire (Catherine Frot) är en rutinerad barnmorska som sätter sig på tvären mot nya idéer om effektivisering. Pressbild.

Filmrecension: Barnmorskan

Mitt i BB-krisen kommer en film om en barnmorskas grubblerier. Men franska ”Barnmorskan” handlar mer om privata problem än om tillvaron på förlossningskliniken.

ANNONS
|

”Une sage-femme”– en vis kvinna. Det franska ordet för barnmorska bäddar för vissa förväntningar, och 49-åriga Claire (Catherine Frot) uppfyller dem utan synlig ansträngning. Hon är den som tillkallas för att ro i hamn komplicerade förlossningar, lugna panikslagna förstagångsföderskor och plocka filmkameran ur händerna på blivande fäder så att de i stället får uppleva sitt barns födelse på riktigt.

Men så ställs hennes tillvaro på ända. Samtidigt som yrkeslivet hotas av effektivisering och vinstkrav, kontaktas hon av Béatrice (Catherine Deneuve), en gammal flamma till Claires pappa. För 30 år sedan försvann hon spårlöst ur deras liv – en händelse som fick ödesdigra konsekvenser för Claire.

ANNONS

Nu har Béatrice återvänt till Paris, sjuk och ensam, och trots sin bitterhet kan Claire inte låta bli att engagera sig. Mellan de två kvinnorna uppstår en trevande vänskap, kanske till och med ett slags mor- och dotterrelation.

Det finns mycket som är intressant i ”Barnmorskan”. Förlossningsscenerna har en nästan dokumentär känsla – skönt befriade från Hollywoodfilmernas neurotiska blandning av skräck och slapstick. Här finns en gripande kvinnogemenskap som sällan skildras på vita duken. Filmen bjuder också på spetsig satir i form av en rundtur på en ”modern” förlossningsklinik, där man med kirurgisk precision avlägsnar allt mänskligt från vården.

Av detta får vi dock se alldeles för lite. I stället väljer regissören Martin Provost att lägga sitt krut på de komiska kontrasterna mellan Claire och Béatrice. Claire är en renlevnadsmänniska som cyklar till jobbet och ägnar fritiden åt att rensa ogräs på sin kolonilott medan Béatrice äter blodiga biffar, kolkar i sig fina viner och spelar poker i skumma lokaler. ”Jag tror på njutningens helande kraft” replikerar hon när Claire pekar på sambandet mellan livsvanor och sjukdom.

Stundvis antyder filmen att det faktiskt är Béatrice som är den visa kvinnan, hon som lever livet fullt ut utan att tänka på morgondagen. Då förvandlas filmen till en trött övning i klyschfransk ”carpe diem”-mentalitet.

ANNONS
TT
Fakta: Barnmorskan

(TT)

Originaltitel: Sage femme

Genre: Drama

Premiär: 11 augusti 2017

I rollerna: Catherine Frot, Catherine Deneuve, Olivier Gourmet med flera.

Regi: Martin Provost

Speltid: 1 timme 57 minuter

Censur: 7 år

Betyg: + + +

ANNONS