Den rullstolsburna violinisten Florence (Alexandra Lamy) får kvinnokarlen Jocelyn (Franck Dubosc) på fall i den franska filmen ”Kärlek på hjul”. Pressbild.

Filmrecension: Kärlek på hjul

Kan en självupptagen charmör bli kär i en kvinna som sitter i rullstol? Den absurda frågan står i centrum för den franska filmen ”Kärlek på hjul” – en romcom som varken är rolig eller romantisk.

|

Den romantiska komedin avfärdas ofta som harmlös underhållning: konstnärligt undermålig men mysig, en boost för humöret. Det är fel, på båda punkter. Några av filmhistoriens verkliga guldkorn är romantiska komedier (leta upp ”The apartment” från 1960 om du inte tror mig) – och en dålig romcom är allt annat än harmlös. Den kan förmedla det mest fasansfulla tankegods, dolt under tjocka lager rosa glasyr.

En sådan film är franska ”Kärlek på hjul”, om den självupptagne företagsledaren Jocelyn som har blivit en mästare på att ljuga för att ragga upp unga kvinnor. När hans mamma dör får han upp ögonen för hennes granne Julie, en arbetslös personlig assistent i korta jeansshorts (som kameran vilar på innan vi får se hennes ansikte). För att få Julie i säng låtsas Jocelyn att han sitter i rullstol, men saker går inte riktigt som han har tänkt sig. I stället för att låta sig förföras presenterar hon honom för sin rullstolsburna syster Florence.

Jocelyn är skeptiskt till ihopparningen – en kvinna i rullstol, kan det verkligen vara något för en man i sina bästa år? – men Florence visar sig snart vara oemotståndlig. Hon är konsertviolinist och spelar rullstolstennis på hög nivå, hon är vis och vacker och mjuk och sexig. Det enda som står i vägen för deras lycka är Jocelyns fördomar (och hans monumentala lögn om sitt påhittade funktionshinder).

Bakom ”Kärlek på hjul” står den regidebuterande komikern Franck Dubosc, som också gör huvudrollen. Det är uppenbart att han har velat göra något modernt och lite fräckt, men filmens perspektiv är både funkofobiskt och hopplöst gubbigt. Dubosc spelar Jocelyn som en helt gränslös mansbebis som hela tiden måste bli räddad från sig själv av de stackars satar som av outgrundlig anledning väljer hans sällskap.

Resultatet är en stabbig romcomtårta som växer i munnen och aldrig verkar ta slut – en riktig humörsänkare.

TT
Fakta: Kärlek på hjul