Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Som psykolog har Dennis Karlsson tagit del av tuffa berättelser från verkligheten, en del av det har han skapat deckarfiktion av. Bild: Kenneth Eriksson

Dennis Karlsson har känsla för mord

Jag stod precis där Peter Høg måste ha stått, och då tänkte jag att nu åker jag hem och skriver den där boken.
Dennis Karlsson beskriver ögonblicket på en kyrkogård i Köpenhamn som en kickstart för inledningen som deckarförfattare. Under hösten har han släppt sin andra bok om mordutredaren Vera Lind.

Mareld är titeln på den första boken som Dennis Karlsson författade, sedan en berättelse baserad på livshistorier som han burit på under en längre tid fått mogna fram.

Och det är inte vilka livshistorier som helst. Som beteendevetare har han i statens tjänst jobbat på institutioner för vård av unga, och där kommit i kontakt med en grupp vars historier är för svåra för socialtjänsten men för lättviktiga för ungdoms- och kriminalvård.

– Inte sällan återkom de senare i livet med tankar på hämnd. De kunde gå och ruva på detta lång tid, det är rätt vanligt, säger Dennis Karlsson som byggt första boken kring det.

Peter Høg

Inför den resa till Köpenhamn som han gjorde där han gett sig själv uppdraget att gå i den litterära förebilden Peter Høgs fotspår, eller snarare romankaraktären Smilla vars känsla för snö blev vida berömd, var han aktuell för ett chefsjobb på Fagareds behandlingshem i Göteborg.

– I den vevan kom jag på att jag inte ville göra det här mer, så jag drog tillbaka min ansökan och sökte mitt gamla jobb. Då fick jag också fyra månaders innestående semester.

– Det var så roligt att skriva, jag fick blodad tand, berättar Dennis Karlsson som sedan gick över till en tjänst som speciallärare.

– För ett par år sedan sa jag upp den tjänsten också och jobbar nu bara på timmar.

Förståelse

Med 8 000 sålda exemplar av Mareld tycker han ändå att debuten som okänt namn gick över förväntan, och han glädjer sig mycket över att ha fått en stor läsekrets i Mölndal där en del av handlingen utspelar sig. Dennis Karlsson får därför på fler platser än Mölndal träffa sina läsare på författaraftnar och boksigneringar.

I framför allt Mordet på Sara Weiss följer läsaren utredningsarbetet hos polisen och tar också del av gärningspersonens terapisessioner där galenskapen framträder allt djupare. Det handlar inte om att försvara gärningsmannens brott, understryker författaren som dock vill skapa förståelse.

– Jag hade ett syfte med Mareld, att det till och med skulle vara så att läsaren skulle fascineras av och på ett plan gilla gärningsmannen som har fantastiska egenskaper och är en intelligent och begåvad person på andra områden.

Trilogi

Högre eller lägre berättartempo är många gånger en fråga om smak. Till den andra boken Mordet på Sara Weiss har berättelsen klätts i en mer åtsittande kostym.

– Har lyssnat på en del läsares kommentarer, några vill ha högre tempo. Det har blivit mycket tajtare, det är ett medvetet rappare skrivsätt jag använt mig av.

Med Mareld och Mordet på Sara Weiss som delar i en trilogi är det alltså ytterligare en bok på gång.

– I stora drag har jag berättelsen klar i huvudet. Parallellhistorien har jag också till stora delar klar för mig men där finns det mer att jobba på, säger Dennis Karlsson.

.