Experthjälp med det egna i fokus


– Det är dig vi vill höra, inte din Markus Krunegård eller Celine Dion, de finns ju redan. För andra veckan i rad gästas Akademi Sinclair av operasångaren Marco Stella. Kända låtar bearbetas men elevernas unika sidor är vad som lyfts fram.

ANNONS
|

Energin är smittsam när teatereleverna på Akademi Sinclair backas upp av operasångaren Marco Stella och pianisten Teresa Indebetou. – Om ni vill ställa er i en svart sopsäck och sjunga hårdrock så får ni göra det, säger Marco Stella till teatereleverna. Sambandet mellan sång och tal betonas, för eleverna ska inte bli enbart sångare eller skådespelare, de ska bli artister. – Jag vill att eleverna ska plocka fram sig själva, vi behöver inte två av någon. Om du ska köpa en skiva så söker du inte bara en tenor eller baryton, du vill ha en artist som berör dig, berättar Marco Stella. Eleverna är inte på en föreläsning utan en workshop. Den bygger främst på att en elev åt gången repeterar framför klassen. Med Marcos hjälp och kompade av Teresa Indebetou går de igenom låttexten minutiöst och provar olika tekniker. Tua Lundgren, Fanny Andersson och Linn Jansson förbereder sina låtar inför skolans Sångcafé den 2 juni. De berättar att undervisningen är skräddarsydd. – Första gången var en ögonöppnare för mig, vi jobbade med att jag skulle hitta min egen röst, säger Tua Lundgren. – Jag och Tua behövde olika saker i vår sång, Tua skulle rikta sig mer utåt med sin energi. Jag behövde hitta fokuset i mig själv, som i en sagostund, fortsätter Linn Jansson. Nina Wall är teaterlärare på Uddevalla Gymnasieskola och är stolt över projektet. – Det känns som att vi ger det bästa av det bästa i musikväg, för att eleverna ska hitta sin röst och sin sång, säger hon. – Det är roligt att få in sådan här spetskompetens, det ger eleverna en försmak på verkligheten, vi vill att de ska hitta sin brokighet, det unika, fortsätter Nina Wall. Eleverna går tredje året på estetiska programmet och har scenvana, men arbetssättet kan ändå få chockartad effekt i början. – Eleverna lär sig så mycket om sig själva, de utsätter sig för situationer som är obehagliga i början, det är viktigt eftersom de har scenen som sin arbetsplats, säger Nina Wall. Felicia Hammarstedt är med för första gången och börjar lite trevande, men successivt blir hon mer bekväm och snart hittar hon sig själv i sin egen "Jag är en vampyr". Effekten är slående. Marco Stella säger att sång inte handlar om förbättring utan om förändring. – Ingenting är rätt eller fel, eleverna har oändliga möjligheter och det är viktigt att de vet om det. Tua Lundgren guidades för andra gången igenom sin egen version av Ted Gärdestads "Kom i min fantasi". – Det här är så himla kul att få ta del av, att verkligen testa på något som inte bara är teatern, säger hon. – Vi får verkligen bryta ner röstens alla spärrar, fyller Linn Jansson i.

ANNONS

Marco Stella

Föddes i Stockholm och är bosatt i Ljungskile. Han fick sin musikaliska undervisning på Grand Canyon University i amerikanska Phoenix samt på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Han har spelat i uppsättningar på Göteborgs Opera, Kungliga Operan i Stockholm men även på stora scener i USA och Europa.Marco Stella Föddes i Stockholm och är bosatt i Ljungskile. Han fick sin musikaliska undervisning på Grand Canyon University i amerikanska Phoenix samt på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Han har spelat i uppsättningar på Göteborgs Opera, Kungliga Operan i Stockholm men även på stora scener i USA och Europa.

ANNONS