Taubespelen 2017.
Taubespelen 2017. Bild: Anna Svanberg

Fortfarande inga pengar tillbaka från Taubespelen

Det gått snart fyra månader sedan Taubespelen lades ner, och fortfarande har alla inte fått tillbaka pengar för biljetterna.

ANNONS
|

– Vi beklagar att det har dragit ut på tiden, men de kommer att få sina pengar, säger Nisse Ericsson, projektansvarig för Taubespelen.

För få sålda biljetter

I början av juli meddelade arrangörerna för Taubespelen att festivalen skulle läggas ned. Orsaken var för få sålda biljetter.

För en månad sedan skrev Bohusläningen att alla inte har fått tillbaka pengar för biljetterna. Då sade Nisse Ericsson till Bohusläningen att alla som har köpt biljetter ska få tillbaka pengar minus administrativa avgifter om någon vecka.

– De få gånger jag har fått tag på dem har de sagt att det ska dröja en vecka. Men nu svarar de varken på telefon eller mejl. Det är oprofessionellt, säger Mariann Torsvik.

ANNONS

Återförsäljare håller på pengarna

Några försäljare av biljetter har betalat tillbaka pengar till biljettköparna, men enligt Nisse Eriksson håller den största återförsäljaren på biljettpengarna.

– Ticketmaster betalar inte ut något förrän alla har fått sina pengar. De vill väl vara säkra på att kunderna inte blir drabbade om vi inte skulle kunna betala, säger Nisse Ericsson.

"Merparten har fått tillbaka sina pengar"

För att få medel att betala tillbaka till dem som har köpt biljetter, har Taubespelen samlat in privata pengar. Men inte tillräckligt än.

– Merparten har fått tillbaka sina pengar. Totalt hade nästa 400 personer köpt biljetter. I dagsläget är det 58 som inte har fått tillbaka pengar, säger Nisse Ericsson.

Anmälan till Konsumentverket

Mariann Torsvik har gjort en anmälan till Konsumentverket, men de tar inte hand om enskilda konsumenters klagomål.

– I slutändan kan man anmäla till Allmänna reklamationsnämnden. Man har ju rätt att få pengarna tillbaka. Men då måste man komma över värdegränsen på 500 kronor, säger konsumentvägledaren David Freundt.

Måste kolla i villkoren

Har man betalat med kreditkort kan man rikta sitt krav mot kortutgivaren. Men om man har köpt via Ticketmaster eller andra försäljare av biljetter, får man kolla i villkoren med dem vilket ansvar de har för återbetalning.

– Det är arrangören man ingår avtal med. De kanske bara har tagit ut en bokningsavgift, säger han.

ANNONS

Bohusläningen söker Ticketmaster för en kommentar.

ANNONS