Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living, visar bristerna i tillgänglighetsanpassningen på Röhsska. Bild: Robin Aron

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Funktionsnedsatta kritiserar Röhsska

Efter två år och 26,5 miljoner kunde Röhsska museet öppna den 23 februari. De gick då ut med meddelandet "Nu är Röhsska museet tillgängligt för alla".
– Det är det absolut inte, säger Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living.

Organisationen GIL är ett kooperativ som ägnar sig åt personlig assistans och som också uppmärksammar funktionsnedsattas rättigheter genom opinionsbildning och aktioner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Förra vecka besökte representanter från GIL det nyöppnade Röhsska. De hade fått veta att designmuseet skulle tillgänglighetsanpassas och nu var de förväntansfulla inför resultatet. Inte minst sedan museet gått ut med ett pressmeddelande med rubriken "Nu är Röhsska museet tillgängligt för alla".

– Man var lite spänd på det med tanke på att de har haft stängt så länge, men det var egentligen bara hissen på utsidan som var ny, säger Anders Westgerd.

Pressmeddelandet som skickades ut när Röhsska skulle öppna.. Bild: Skärmdump

För mycket misstag menar GIL

Sedan Röhsska stängde för två år sedan har lokalerna renoverats. Av de 26,5 miljoner kronorna har 15 gått till renovering.

Det största ingreppet är en helt ny ingång med hiss till vänster om den maffiga huvudentrén. Därtill har man arbetat för att göra det möjligt att nå museets många plan med rullstol, exempelvis har man satt in en plattformshiss upp till utställningen "Nytt i samlingen".

Efter att ha tagit sig runt bland montrarna och designföremålen påpekar Anders Westgerd att Röhsska museet ändå har en bra grundtillgänglighet. Samtidigt tycker han att det det är för mycket misstag som skyltning, blindskrift, förlängda ledstänger och kontrastfärg i trappor. Han anser att det borde ha åtgärdats när byggnaden ändå var stängd.

– Det är för mycket missar helt enkelt för att man ska kunna vara nöjd, säger han.

Museichefen tycker rubriken är olycklig

Siman Jasim, projektchef hos fastighetsägaren Higab och ansvarig för genomförandet av Röhsskas renovering, säger att vissa kan ha fått en felaktig bild av projektet och att han då kan förstå att de känner sig besvikna.

– Projektet gick inte ut på att tillgängliggöra hela byggnaden, men genom att göra de här åtgärderna skulle flera kunna ta del av museet. Sen om det visar sig att det är saker som inte lever upp till kraven som finns i dag får man naturligtvis rätta till det, säger han.

Röhsskas museichef Nina Due är inne på ett liknande spår. Hon påpekar att rubriken som sattes i pressmeddelandet är olycklig.

– Man kan kanske såhär i efterhand säga att det borde stå att "Röhsska är tillgängligt för fler", inte "tillgängligt för alla", säger hon.

Nina Due påpekar också att tillgänglighetsarbetet inte slutar för att museet har öppnat. Som exempel lyfter hon utställningen om formhistoria på våning ett.

– Där har vi inte uppdaterat utställningen på tjugo år. Den är näst på tur. Men du kan jämföra den med utställningen "Inspiration Östasien" där vi har samarbetat med en organisation som specifikt har sett till tillgängligheten.

Nina Due, museichef Röhsska museet, säger att hon tar till sig av kritiken och nu kommer att boka in ett möte med Anders Westgerd och GIL. Samtidigt förtydligar hon att museet sedan nyöppningen också har fått mycket beröm och positiv respons från funktionsnedsatta. . Bild: Robin Aron

Ska boka ett möte under våren

När Anders Westgerd visar GP vilka problem som GIL har hittat inne på Röhsska är Nina Due med. Hon förklarar att byggnaden är gammal och skyddad, vilket försvårar vissa förändringar. Som exempel lyfter hon att det totalt finns 35 olika plan i byggnaden, där vissa bara är ett par trappsteg höga.

Samtidigt påpekar hon att de kommer att fortsätta att arbeta för att göra Röhsska mer tillgängligt på olika sätt.

Hon och Anders Westgerd kommer överens om att boka ett möte under våren för diskutera vad som kan förbättras. Verksamhetsledare påpekar att det är ett bra första steg.

– Jag är ju inte intresserad av att gnälla. Jag vill bara att det ska bli bra, konstaterar Anders Westgerd.