Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Harry Potter-lego finns såklart också. Arkivbild.

Harry Potter och den nya äggkoppen

När den första Harry Potter-filmen, "Harry Potter och de vises sten", hade premiär 2001 ironiserade den brittiska satirtidningen Private Eye över den nya marknaden för trollkarlsinspirerade kringprodukter. Bland annat publicerade tidningen ironiska annonser för Harry Potter-potatisskalaren och Lord Voldemorts papperskorg på hjul.

Men nu, snart åtta år efter premiären av den sista filmen i serien, är verkligheten där, konstaterar The Guardian. Potterprodukterna tycks inte sina, tvärtom.

Bland de senaste tillskotten finns det särskilda Pottersminket, Harry-Potteräggkoppen och ett plastverktyg som formar det rostade frukostbrödet till en blixt och nyligen hade det franska jättevaruhuset Galeries Lafayette en egen så kallad pop-up store, enbart vikt för Potterprylar.