Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/8

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Hobbyn som blev ett jobb

Youtubekanalen Uddevallarobert växer lavinartat

– Vi får köra utan mygga idag. Jag hade bråttom hemifrån.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Ludwig Källén har kört från Ed till Uddevalla för att spela in ännu en film till sin och Linus Valbergs Youtubekanal. Varje torsdag ser de till att ha spelat in något nytt som deras tittare kan se. Vanligtvis studerar Ludwig och Linus på annan ort – Piteå respektive Kalmar – men nu under sommaren när båda bor hemma hos föräldrarna ses de ofta för att jobba med sitt projekt.

De båda 21-åringarnas komiska filmer har under det senaste året växt till en mindre succé. Deras kanal på Youtube har drygt 33 000 prenumeranter, och deras mest sedda film, där de skapar egna chokladsmaker, har setts över 380 000 gånger. Faktum är att de ofta blir igenkända i hela Sverige. I deras senaste film, inspelad på Oddebollen, syns hur duon ständigt har ett släptåg av följare efter sig. Bland annat kommer två unga killar fram och säger "vi är era fans".

– Det är lite konstigt. Att folk faktiskt vet vad man heter och hälsar på stan, säger Ludwig.

Den här veckan ska de göra hälsosmoothies. Linus och Ludwig har googlat fram mat som ska vara nyttig och därefter köpt parmesan, limejuice, granatäpple, grönkål, gojibär, linfröolja – och makrill. Allt ska blandas och avsmakas, men först måste de hitta ett eluttag för stavmixern, vilket är lättare sagt än gjort. Linus har spanat in ett uttag på en av broarna över Bäveån, men där visar sig strömmen vara avstängd. Istället beger de sig till Kampenhof. Ludwig springer och spontanköper en förlängningssladd.

– Vi tvingas vara ganska flexibla, säger Linus.

Utanför Kampenhof börjar så ihopblandandet av de olika ingredienserna. Många förbipasserande slänger ett frågande öga på dem, men de har blivit bra på att inte skämmas. Till sist har paret mixat ihop en rosa-brun gegga. Linus får prova först.

– Det smakar surt. Magsäcken drar ihop sig! kvider han och får kväljningar.

Råmaterialet behöver bearbetning. Det är klippningen och redigeringen som fäller avgörandet och gör filmerna roliga, menar de båda.

– Dessutom pratar vi ganska fort båda två, det är väl lite av grejen, att det är snabba klipp och att allt går kvickt, menar Linus.

Sedan slutet av förra året är Uddevallarobert anknutna till Youtubenätverket United screens. På det sättet blir de nu hjälpta att få pengar för reklamintäkterna i sina filmer. Förra månaden blev deras andel ungefär 16 000 kronor netto att dela på. United screens hjälper dessutom till med vägledning och tips.

– Youtube är så stort och knasigt. Då är det skönt med någon som säger "tänk på det här". Vi fick en massa förfrågningar från olika nätverk, men sedan fastnade vi för United screens. När vi träffade dem och läste deras kontrakt märkte vi att de brydde sig om oss, förklarar Ludwig.

Så varför fungerar det så bra för Ludwig Källén och Linus Valberg? Varför har deras popularitet mångdubblats det senaste året? Vad är det folk vill se?

– Många Youtubekanaler har sin nisch, typ folk som spelar datorspel, men vi har ingen nisch. Och det är ganska skönt, säger Linus.

Ludwig håller med.

– Jag tror att det är en kombination av mycket. Folk vet att det kommer ett klipp varje vecka, men de vet aldrig vad som ska komma. Det enda de kan förvänta sig är... oss.

Fakta, Uddevallarobert

Medlemmar:

Linus Valberg, 21 år, uppväxt i Uddevalla, numera bosatt i Kalmar där han studerar journalistik.

Ludwig Källén, 21 år, uppväxt i Ed, numera bosatt i Piteå där han (också) studerar journalistik.

Bakgrund:

Youtubekanalen startades 2009 av Linus Valberg och fick då namnet Uddevallarobert eftersom han är från Uddevalla och en av hans karaktärer hette Robert. På Sinclair-gymnasiet träffade han Ludwig Källén, som fick ansluta. I ungefär fyra års tid gjorde de filmer som nästan bara de själva och de närmast sörjande tittade på, men sedan förra året har karriären tagit fart ordentligt. Uddevallarobert har drygt 33 000 prenumeranter.

Statistik:

52 procent av Uddevallaroberts inloggade tittare är mellan 13 och 24 år. 60 procent är kvinnor. Siffrorna bygger dock endast på just inloggade tittare.

Filmerna:

Uddevallarobert spelar in olika sorters filmer. Bland titlarna syns till exempel "Smink av mat", "Är ketchup gott till allt?" och "Linus & Ludwig syr gosedjur".