JLC - humorgruppen som vill komma nära sina följare

JLC, eller Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman, är humorgruppen i Göteborg som gjort raketkarriär på sociala medier. I dag följs deras Youtube-kanal av en halv miljon människor. Vi pratar med dem om att sälja sin personlighet, varför en av dem gjorde ett fertilitetstest och vad som egentligen är så roligt.

ANNONS
|

”Välkomna, visst har vi det fint?” säger en. ”Vi har just gjort om hela inredningen” säger en annan. ”Kom så får ni en rundtur” säger en tredje. Den uppsluppna trion välkomnar oss energiskt in genom dörren. Direkt visas studions alla rum upp, ett för podden, ett för Youtube-kanalen, ett kök och ett vardagsrum för avkoppling och möten.

JLC:s lokaler ligger i en lokal på andra våningen i Högsbos fabriksområde.

– Det var ljusa, vita väggar förut, väldigt kontorsmässigt, men det har vi ändrat på, säger Jonas Fagerström.

LÄS MER:De är mäktigast i sociala medier

LÄS MER:Då har ”Pappas pojkar” premiär på Dplay

JLC - ett ovanligt jobb

Det märks att trion är stolt, kanske i stunden mest över den nya inredningen.

ANNONS

– Vänta lite nu, det kan vi inte visa, säger Lucas Simonsson plötsligt och vänder sig mot sina kollegor. De sätter huvudena ihop och mumlar något halvt hörbart om ett avslöjande.

När det lilla mötet är över har det beslutats att vi inte får filma under rundturen. Den ska nämligen visas upp i ett eget klipp på Youtube och innan dess får absolut inga spoilers riskeras.Vi går förbi julgranen som tindrar i köket och slår oss ned vid det runda soffbordet.

– Det låter smörigt, men vi har nästan inga vanliga dagar. Vi har en del fasta grejer, men är rätt spontana av oss, säger Lucas Simonsson när han ska försöka förklara hur JLC jobbar.

Men så har humorgruppen heller inte ett vanligt jobb, även om branschen för influencers växer lavinartat. Jonas Fagerström är äldst i skaran. Han föddes 1991 i Stockholm men växte upp i Smögen. Efter att han sprungit på Carl Déman på en reklamkampanj 2015 flyttade han till Göteborg senare samma år.

Carl Déman är den mesta göteborgaren i gänget då han och växte upp i Partille. Han trivdes inte i skolan och visste tidigt att ett annorlunda jobb lockade.

Lucas Simonsson är den i trion som varit närmast ett mer traditionellt jobb. Han växte upp i Nittorp och ville bli ingenjör, men med ett år kvar av studierna hoppade han av – för JLC.

ANNONS

– Det är nog det bästa valet jag tagit i mitt liv.

Youtube ett andra hem

Av Medieakademin som årligen analyserar vilka konton i sociala medier som har störst räckvidd och engagemang, hamnar JLC 2020 i topp som ”Årets makthavare” – alltså landets mäktigaste influencers.

På Youtube har JLC i nuläget 678 000 prenumeranter och släpper nya videor cirka en gång i veckan. Dessa får ofta minst 250 000 visningar, vissa klipp över en miljon.

– Vi har börjat skådespela, vi håller på med musik, podden, Instagram, Facebook, Youtube. Jag vet knappt vad en influencer är, säger Lucas Simonsson, den i gruppen med störst följarskara på 900 000 personer.

– Om du ser det som att du är influencer, då är din uppgift att förmedla och sända vettiga åsikter, tankar och värderingar till de som tittar på en. Och det var egentligen inte det vi tänkte att vi skulle göra, ut och influera, men alla som på något sätt är ett ansikte utåt och gör någonting till folket är väl influencers i så fall. Jag vet inte, vi kanske är det, frågar Déman ut i rummet.

– Jo men det är vi. Vi ser ju siffrorna, men det är svårt att ta in att vi har så många följare. Vi vill mest ha skoj, säger Fagerström.

ANNONS

LÄS MER:Instagramstjärnan Carl Déman fastnade i ett spelmissbruk

JLC föddes i Norrköping

Innan JLC bildades gjorde alla ”sin egen grej” i sociala medier. För Jonas Fagerström var det att driva med brats och slicka på humrar. Lucas Simonsson tog bland annat på sig en peruk och blev Jeanette, hans fiktiva och hysteriska flickvän. Carl Déman imiterade Johan Falk och dansade fuldans på olika offentliga platser.

För fyra år sedan möttes alla tre av en slump i Norrköping dit samtliga åkt för ett jobb. Det blev en kväll av öl och fotboll, lite löst prat om att kanske samarbeta någon gång, sen var det inte mer med det. Men det lösa pratet blev snart verklighet. JLC föddes 2016 och inom bara några månader började antalet visningar på deras videor att stiga. I dag följer över en halv miljon trions material på Youtube.

– Jag minns första gången man la upp ett klipp, då var det kanske tusen som kollade och det fattade man ju inte då heller. Man kan ju inte sätta upp tusen människor framför sig, säger Simonsson.

Det JLC gör är rätt enkla saker, inget direkt nydanande innehåll presenteras, varken i podcasten eller sketcherna. Snarare är det vardagliga situationer som kablas ut i olika former. Ofta under dråpliga omständigheter.

– Jag tror att folk följer oss för att vi är breda och personliga. Man blir lite kompis med oss och känner nog ändå att vi är människor på något vis, vi kan ta upp pinsamma saker och ge mycket kontraster, säger Simonsson.

ANNONS

– Vi är också extremt olika varandra på många sätt. Flera som tittar kan nog känna en koppling till i alla fall någon av oss. Det är lyxen med att vara tre. Sedan är vårt material inte alltid så creddigt jämfört med andra profiler som vi är lika stora som. Men det skulle inte gå heller, vi kan inte det, vi är för bonniga, inflikar Déman.

Influencers och situationskomik

Konton på Instagram som ”Situationer” och ”Killen med skylten” är exempel på andra aktörer som visar upp situationskomik med igenkänningsfaktor.

Folk verkar sukta efter att kunna relatera till andras pinsamma händelser, eller att bli bekräftade i att man inte är ensam om att fundera på den där pinsamma tanken om valfritt ämne.

Kanske ligger JLC:s framgång i att de gör just precis den typen av grejer – raljerar över ”vad som är den mest osexiga egenskapen”i podden, testar livet utifrån deras flickvänners perspektiv en dag, eller slår på stort och gör fertilitetstest.

Hur kom ni på tanken att göra något så privat inför alla?

– Jonas är pappa och jag ska snart bli det. När vi gick ut med den nyheten fick vi direkt många kommentarer om ”när det är Lucas tur?” Det blev en väldigt stor hets kring det, och det var inte så kul. Men vi diskuterade det i podden och kom på idén att göra ett test för att se om Lucas ens kan få barn, säger Déman till ett allmänt fniss som bryter ut.

ANNONS

Att skämta om allt verkar gå på autopilot. Samtidigt tycks den stundtals hårda tonen i kommentarsfältet vara något som bränner.

– Fertilitetstestet blev lite som ett svar på hetsen, vi tog upp det i videon och jag tror många fick sig en funderare kring det där när de fattade hur nervös jag var och att det är en stor grej. Jag hade ju ingen aning, säger Simonsson.

Det utelämnande materialet är något som blivit självklart. Och det är också det som gör deras alster sevärda, det ska vara närgånget.

– Om man inte tänkt steget längre och andra påverkas av det vi gör, då kan det bli känsligt. Men vi har redan visat så mycket av oss själva att man nästan blir blind för det. Och det är det man gillar själv också, att få komma nära, menar Déman.

– Det är gött när det blir personligt, vi gillar den interaktionen med våra följare, säger Fagerström.

Vilka är JLC?

Gruppens namn är en sammanslagning av första bokstaven i medlemmarnas förnamn, Jonas, Lucas och Carl.

Jonas Fagerström föddes 1991 i Stockholm men växte upp i Smögen. Han kände som barn att ett jobb med kontorstider inte lockade och funderade kort på att bli kock innan han började göra humoristiska inlägg i sociala medier. Bor med sin sambo och son i Göteborg och har drygt 500 000 följare på sin Instagram.

Lucas Simonsson föddes 1992 i Nittorp, Limmared. Han hade drömmar om att bli ingenjör och pluggade flera år på Chalmers. Han bor med sin flickvän i Göteborg och har 900 000 följare på Instagram.

Carl Déman föddes 1992 i Göteborg och växte upp i Partille. Han gillade inte att gå i skolan och la snabbt ner planerna på att bli mäklare när han insåg att det krävde mer studier. Han gav förra året ut boken ”Med livet som insats” om sitt tidigare spelmissbruk, något som också lyftes i SVT-serien "Carl och spelreklamshelvetet”. Han bor med sin sambo och barn i Göteborg och har drygt 500 000 följare på Instagram.

Just nu är trion även aktuella som skådespelare i den nya serien ”Pappas pojkar” som hade premiär i början av december.

JLC har vunnit bland annat Guldörat för ”Årets podd”, Barnens pris ”Svenska humorpriset” och Guldtuben för ”Årets stjärnskott”.

ANNONS