Kritiken mot Melodifestivalens spelsponsor fick SVT att backa

SVT backar om Melodifestivalens nya sponsor. Men spelbolaget Maria Casino kommer att finansiera årets turné.
– Det känns förfärligt och extremt märkligt, säger Henrik Armus, ordförande för Spelberoendes riksförbund.

ANNONS
|

Vid årsskiftet bytte Lotteriinspektionen namn till Spelmyndigheten och samtidigt trädde en ny lag i kraft som öppnade upp den svenska spelmarknaden för konkurrens. Alla spelbolag som vill verka i Sverige måste ansöka om licens och tanken är att spelreklamen bättre ska kunna regleras.

Men paradoxalt nog gör den nya lagen också att en mängd olika spelbolag med svensk licens nu kan sponsra sportsändningar, Eurovisionarrangemang och Melodifestivalen, vilket Dagens Nyheter var först med att rapportera om.

Den populära Vinterstudion sponsras till exempel av spelsajten Unibet och årets Melodifestivalturné backas ekonomiskt av Maria Casino, som presenterar sig själva som Melodifestivalens "partner".

ANNONS

"Känns förfärligt"

Rent formellt är det inte SVT:s tv-sändning som sponsras, utan Melodifestivalens turné som sköts av konsertarrangören Live Nation. Det spelar dock ingen roll, menar Spelberoendes riksförbund. Där reagerar man kraftigt mot beslutet att låta ett spelbolag sponsra och förknippas med Melodifestivalen.

– Det känns förfärligt och faktiskt extremt märkligt med tanke på hur många barn och ungdomar som följer Melodifestivalen, säger Henrik Armus, ordförande i Spelberoendes riksförbund.

SVT har via sin projektledare Anette Helenius försvarat avtalet med att Melodifestivalen även sponsras av snacks- och godistillverkare och att man tidigare samarbetat med olika flygreseföretag.

– Det finns inget i vårt sändningstillstånd eller i våra policys som talar emot att Maria Casino är partner till det publika evenemanget. Men vi är medvetna om spelandets baksidor och kommer att följa utfallet av den nya spellagen noga och utvärdera vår hållning i slutet på 2019, säger Anette Helenius för GP.

SVT backar från sitt beslut

Sedan kom nya besked från SVT, som tycks ha lyssnat på kritiken. Enligt bolagets vd Hanna Stjärne kommer avtalet med Maria Casino bara att gälla under 2019, från och med 2020 ska spelbolag inte kunna sponsra Melodifestivalen.

– Eftersom spelannonseringen i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet, skriver vd Hanna Stjärne i ett pressmeddelande.

ANNONS

Det är ett beslut som välkomnas av Henrik Armus, men han beklagar ändå att årets Melodifestivalturné backas av ett nätcasino.

Stolt partner till Melodifestivalen

På Maria Casino ser man annorlunda på saken. Dersim Sylwan är Sverigechef på spelbolaget Kindred Group (som äger bland annat Maria Casino och Unibet) och för honom är samarbetet med Melodifestivalen en fjäder i hatten, även om det bara löper över ett år.

Hur kommer Maria Casinos närvaro under årets Melodifestival att märkas på de olika deltävlingarna i landet?

– Det kommer främst att handla om enklare varumärkesbyggande kommunikation, understryker Dersim Sylwan.

Exakt hur stort deras genomslag kommer att bli återstår att se. Första deltävlingen äger rum i Scandinavium nu i helgen.

– De kommer att dra på jättehårt! Det är jag helt övertygad om, säger Henrik Armus på Spelberoendes riksförbund som laddar för nya samtal och räknar med att ännu fler människor kommer att tappa kontrollen över sitt spelande.

– Nätcasinon är den största boven när det handlar om spelmissbruk. Säkert 90% av alla som kontaktar oss har trillat dit på livebetting eller olika typer av nätcasinon, där folk rätt snabbt kan spela bort hela årslöner.

Du menar att SVT underlättar det?

– De är i alla fall med på karusellen. Därför är det ett klokt beslut av SVT att från och med nästa år förbjuda spelbolag från att sponsra Melodifestivalen. Bättre sent än aldrig.

ANNONS

Den nya spellagen

* Sedan 1/1 2019 är marknaden för nätcasinon och vadhållning på sport avreglerad och öppen för samtliga aktörer med svensk licens.

* Med beviljad licens följer även ett ansvar för att motverka spelmissbruk. All marknadsföring ska vara "måttfull" och olika former av bonus för att locka till spel förbjuds.

* Spelbolag med svensk licens måste betala 18 procent i skatt.

* Lotteriinspektionen har bytt namn till Spelmyndigheten och är den myndighet som utövar tillsyn på spelområdet.

ANNONS