"När pr-personer i Stockholm spårar ur rejält"

Dubstep ska tydligen hålla myggorna borta enligt en ny reklamkampanj. Men både utförandet och forskningen som hänvisas till kan ifrågasättas. Det är en helt vanlig morgon och jag öppnar min tipskorg i mejlen. Som journalist är man van vid att få en del tveksamma pressmeddelanden.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Med rubriken "Spellista för att minska myggbett" fångade någon pr-snubbe från Stockholm mitt intresse. Men ju mer jag läste desto tokigare blev det.

Apoteket Hjärtat har tillsammans med pr-byrån Wenderfalck i Stockholm tagit fram albumet "Smashing Mosquito Summer Edition 2019". Fyra klassiska barnvisor i dubstep-version ska hjälpa till att hålla myggorna borta.

I musikvideos på Youtube pumpar "DJ MYGGBETTY" dubstep versioner av "Små grodorna", "Huvud, axlar, knä och tå", "Klappa händerna" och "Imse vimse spindel".

Jag var tvungen att ringa upp Apoteket Hjärtats presstjänst för att fråga om de menar allvar. Och jo då, det gjorde de. De hänvisas till en studie gjord av Acta tropica som visade att mixen av höga och låga frekvenser i dubstepmusiken underhöll honmyggor som därför attackerade färre människor än de myggor som inte fick höra musiken. Forskare ska också ha sett att myggor som lyssnade på låten parade sig färre gånger än de som inte fick höra den.

ANNONS

Kan det verkligen stämma?, undrar min kritiska reporterpersonlighet. Därför hörde jag av mig till Marcus Stensmyr på Lunds universitet. Han är universitetslektor och leder doftgruppen vid enheten för Funktionell zoologi. Lite av en expert som uttalat sig om myggor i media tidigare.

– Studien de hänvisar till är lite halvtveksam. En kollega till mig blev väldigt upprörd och sa att allt var dumt. Men jag är lite sämre på att bli upprörd och det är väl ingen som tror på det?, säger Marcus Stensmyr.

Oklart, funkar det då?

– Om man sätter myggen i en liten bur med en högtalare kan man se att de inte parar sig i lika stor utsträckning. Och en viss effekt på hur mycket de försöker suga blod. Honorna och hanarna surrar med sina vingar som skapar frekvenser. Det används när de parar sig. Så det skulle kunna störa det beteendet. Men då får man nog ha ganska många högtalare ute i trädgården för att mätta den rymden. Men frågan är vad som är värst, myggbett eller den musiken hela sommaren?, säger Marcus Stensmyr.

Han lyssnar därför på en låt.

– Åh, jösses! Men jag har tre barn och de skulle säkert gilla det. Lite roligt var det. Folk får väl prova helt enkelt och rapportera tillbaka till Apoteket hjärtat om det funkar eller inte.

ANNONS

Jag ska erkänna mig skyldig till en del sliriga nätter, både i Stockholm och Göteborg, i dubstepens tecken när de hade sin storhetstid någon gång runt 2012. Kanske är det så att dagens kids kommer pumpa dubstep hela sommaren för att slippa myggen med oklart utfall.

Men tillbaka till pr-kampanjen. Några i Stockholm har uppenbarligen fått bisarrt mycket feeling och gott loss.

Skulle statliga Apoteket göra något liknande? Förmodligen inte. Men i dagens läge är det bara att gilla läget. I Apoteken finns det mer smink och chokladbars än medicin. Så varför inte en tramsig reklamkampanj på en tveksam vetenskaplig grund.

ANNONS