Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

En del musiker har många falska följare på Twitter, enligt en analys från Svenska Annonsörer. Arkivbild.

Många falska Twitterföljare hos musiker

Personer inom musikindustrin tenderar att ha många falska och även köpta följare på Twitter, visar en analys från Svenska Annonsörer, rapporterar Ekot.

Varför just musiker sticker ut är däremot svårt att säga.

- Men det kan ju vara att det finns ett skivbolag eller en annan aktör som har ett syfte med att den här profilen ska se större ut än vad den är och locka till sig mer lyssnare, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Svenska Annonsörer till radion.

Även sociala medieprofiler och vissa politiker har hög andel falska följare. Svenska Annonsörer har analyserat 300 profiler i Sverige och i snitt hade de runt 24–30 procent falska följare på Twitter. Vissa personer hade högre andel än så.

- Vi reagerade – med fasa är väl kanske att ta i, men med förvåning. Dels över att vissa profiler har så mycket, dels att totalen är så hög. Annonsörerna måste ta till sig det här och också allmänheten, säger Tero Marjamäki.