När Henning Mankell skrev lyssnade världen. Det insåg även författaren själv och när cancern drabbade honom för knappt två år sedan tog han sitt ansvar: han skulle självklart skriva även om detta. Hans artiklar om sjukhusbesök, diagnoser och cellgiftbehandlingar publicerades i Göteborgs-Posten men nådde långt utanför Sveriges gränser, och responsen från andra cancerpatienter var överväldigande.
Det var med kriminalromanerna om Kurt Wallander som Henning Mankell fick en offentlig röst och en förmögenhet som han sedan använde så väl han kunde. I Maputo i hans andra hemland Moçambique drev han länge landets enda teater, Teatro Avenida. I Sverige vittnar bland andra konstnären och politikern Dror Feiler om Mankells engagemang i Ship to Gaza och regissören Suzanne Osten berättar att hans stöd till Unga Klara möjliggjorde gästspel utomlands.
Wallandermiljonerna utgjorde också startkapital när han startade Leopard förlag tillsammans med vännen och förläggaren Dan Israel, för att ge ut politisk samhällslitteratur och litteratur från tredje världen. Dan Israel menar att Mankells litterära gärning inte får begränsas till kriminalgenren.
Om Sjöwall/Wahlöö skrev om folkhemmets uppgång så skrev Henning Mankell om folkhemmets fall. Wallandersviten föddes ur den växande främlingsfientligheten och även i andra böcker och pjäser förutspår han den flyktingkris som är högst aktuell i dag. Dan Israel påminner om pjäsen "Lampedusa" och Suzanne Osten, som 2002 satte upp Mankells pjäs "Mörkertid", ser också ett förebådande i hans skrivande:
När Henning Mankell fick sitt sjukdomsbesked var han mitt i skrivandet av en resonerande bok om människans villkor. Allt stannade upp, sade han själv till TT, men så småningom var det vid skrivbordet som han kunde återerövra vardagen. Resultatet blev hans kanske mest personliga bok, "Kvicksand". Där skrev han om livsavgörande ögonblick: om möten med gatubarn i Maputo, om konstupplevelser och om den egna uppväxten. Han konstaterade att för honom är den kreativa driften själva livsdriften, och in i det sista planerade han för framtiden: resor till Afrika, en ny Wallanderbok till nästa års 25-årsjubileum och pjäser till Radioteatern.
Dan Israel, Mankells förläggare och personlige vän sedan 40 år:
Krister Henriksson, skådespelare och nära vän:
Suzanne Osten, regissör som arbetade tillsammans med Mankell i flera projekt:
Robert Johnsson, som i många år arbetade som Henning Mankells faktagranskare:
Dror Feiler, musiker och talesperson för Ship to Gaza:
Malte Forssell, som producerade 31 av Wallanderfilmerna:
Rolf Lassgård, skådespelare som var den förste att spela Kurt Wallander:
Född 1948, uppväxt i Sveg i Härjedalen med pappa, farmor och syskon. Mamman lämnade tidigt familjen. Hoppade av skolan som 16-åring för att resa till Paris.
Gift med regissören Eva Bergman, sonen Jon och bonusbarn.
Bodde dels utanför Göteborg, dels i Maputo, Moçambique. Där var han konstnärlig ledare för Teatro Avenida.
Debuterade 1973 med "Bergsprängaren" men det stora genombrottet kom 1991 med kriminalromanen "Mördare utan ansikte" om polisen Kurt Wallander i Ystad. Serien om Kurt Wallander banade väg för det som brukar kallas det svenska deckarundret. Böckerna såldes i stora upplagor över hela världen och flera av böckerna har filmatiserats med Rolf Lassgård och Krister Henriksson i huvudrollerna som Wallander.
Han har också skrivit flera böcker om Afrika, bland annat "Comédia infantil" (2007), som fick SR:s romanpris, och barnboken "Eldens hemlighet" (1995).