Filmerna visar vad som händer just nu i landet, som OS i Sotji och fängslandet av medlemmarna i Pussy Riot, men berör också hur landet handskas med sitt förflutna.
För att ge en kontext till det som visas på festivalen bjuds besökarna även på lite rysk filmhistoria, med start vid tiden efter oktoberrevolutionen.
När Josef Stalin kom till makten ökade den statliga kontrollen över filmproduktionen. Socialistisk realism blev nyckelordet och genren traktormusikaler uppstod, där den tekniska utvecklingen och ihärdigt kollektivt arbete hyllades med sång och musik. Senare försvann den övertydliga propagandan, i stället vävdes ideologin exempelvis in i stora Hollywood-inspirerade äventyr och en viss frihet tilläts även om regissörerna fick lära sig att arbeta med metaforer för att undvika censur. Fram till Sovjetunionens fall ökade toleransen mot systemkritik och frispråkiga filmer.
Vid sidan av produceras mer säregna och kontroversiella spelfilmer och dokumentärer, som inte alltid når den vanlige ryssen. På festivalen i Göteborg märks "Winter journey", en rysk vintervariant av "Brokeback mountain" som stött på patrull i hemlandet efter den nyligen införda lagen mot homosexuell propaganda.
"Pussy vs Putin" (2013): Gogol's Wives har följt kollektivet Pussy Riot, från deras första framträdande till livet bakom galler för två av medlemmarna. Regissörerna är på plats i Göteborg för att bland annat delta i samtal om feminism.
"Återkomsten" (2003): Två tonårsbröder hittar en morgon sin pappa i lägenheten efter tolv års frånvaro. Ingen berör den märkliga återkomsten eller var han kan ha varit under åren. Mannen bakom filmen, Andrej Zvajagintsev, besöker festivalen för att prata om filmskapande och om sin dröm att göra en ny version av en av Ingmar Bergmans filmer.
"Pipeline" (2013): Dokumentär som skildrar livsvillkoren längs den 30 år gamla pipeline som transporterar gas från västra Sibirien till Västeuropa. Regissören Vitalij Manskij är på festivalen.
"Winter journey" (2013): Operastuderande Erik möter den halvkriminelle Lyokha och passion väcks. Huvudrollsinnehavaren Alexej Frandetti besöker festivalen.
"Hard to be a god" (2013): Regissören Aleksej German gick bort i fjol och fick aldrig uppleva premiären av science fiction-filmen han arbetade med i 30 år, där en forskare reser till planeten Arknar för att leda invånarna till ett utvecklat samhälle. Germans fru Svetlana Karmalita gästar Göteborg.