Med fokus på Filmryssland

Från sovjetiska propagandamusikaler till det feministiska punkkollektivet Pussy Riots politiska kamp. Rysslands filmproduktion, som speglar landets historia och tar pulsen på dagens samhälle, står i fokus på filmfestivalen i Göteborg.

ANNONS
|
- Vi valde Ryssland för att det finns en rik filmtradition där. Det hänger också ihop med en negativ händelseutveckling när det gäller mänskliga rättigheter och yttrandefrihet, säger filmfestivalens konstnärliga ledare Marit Kapla.

Filmerna visar vad som händer just nu i landet, som OS i Sotji och fängslandet av medlemmarna i Pussy Riot, men berör också hur landet handskas med sitt förflutna.

Rysk filmhistoria

För att ge en kontext till det som visas på festivalen bjuds besökarna även på lite rysk filmhistoria, med start vid tiden efter oktoberrevolutionen.

- Lenin insåg en stor potential och makt i den rörliga bilden, att man kunde använda den för att få folk att utbilda sig och visa fördelarna av kommunismen. Propaganda var inget man skämdes för, berättar Sanjin Pejkovic, filmvetare och forskare vid Lunds universitet.

När Josef Stalin kom till makten ökade den statliga kontrollen över filmproduktionen. Socialistisk realism blev nyckelordet och genren traktormusikaler uppstod, där den tekniska utvecklingen och ihärdigt kollektivt arbete hyllades med sång och musik. Senare försvann den övertydliga propagandan, i stället vävdes ideologin exempelvis in i stora Hollywood-inspirerade äventyr och en viss frihet tilläts även om regissörerna fick lära sig att arbeta med metaforer för att undvika censur. Fram till Sovjetunionens fall ökade toleransen mot systemkritik och frispråkiga filmer.

ANNONS
- I dag är rysk filmindustri splittrad. Det finns en stark nostalgi, man längtar tillbaka och mainstream-filmerna använder sig återigen av Hollywood för att skildra landets krigshistoria där armén glorifieras samtidigt som det finns en kritik mot ledarna, säger Sanjin Pejkovic.
Bred filmproduktion

Vid sidan av produceras mer säregna och kontroversiella spelfilmer och dokumentärer, som inte alltid når den vanlige ryssen. På festivalen i Göteborg märks "Winter journey", en rysk vintervariant av "Brokeback mountain" som stött på patrull i hemlandet efter den nyligen införda lagen mot homosexuell propaganda.

- Det finns en väldigt bred filmproduktion i Ryssland även om det rent generellt är svårt att få finansiering till dokumentärer. All konst har en tendens att bli av trots motstånd, säger Marit Kapla.

"Pussy vs Putin" (2013): Gogol's Wives har följt kollektivet Pussy Riot, från deras första framträdande till livet bakom galler för två av medlemmarna. Regissörerna är på plats i Göteborg för att bland annat delta i samtal om feminism.

"Återkomsten" (2003): Två tonårsbröder hittar en morgon sin pappa i lägenheten efter tolv års frånvaro. Ingen berör den märkliga återkomsten eller var han kan ha varit under åren. Mannen bakom filmen, Andrej Zvajagintsev, besöker festivalen för att prata om filmskapande och om sin dröm att göra en ny version av en av Ingmar Bergmans filmer.

"Pipeline" (2013): Dokumentär som skildrar livsvillkoren längs den 30 år gamla pipeline som transporterar gas från västra Sibirien till Västeuropa. Regissören Vitalij Manskij är på festivalen.

"Winter journey" (2013): Operastuderande Erik möter den halvkriminelle Lyokha och passion väcks. Huvudrollsinnehavaren Alexej Frandetti besöker festivalen.

"Hard to be a god" (2013): Regissören Aleksej German gick bort i fjol och fick aldrig uppleva premiären av science fiction-filmen han arbetade med i 30 år, där en forskare reser till planeten Arknar för att leda invånarna till ett utvecklat samhälle. Germans fru Svetlana Karmalita gästar Göteborg.

ANNONS