Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Naken "La Traviata" utmanar normerna

År 1853 var det prostituerade Violettas kamp mot fördomar som utmanade operapubliken. När Mellika Melouani Melani sätter upp "La Traviata" tar hon hjälp av swingers och kroppsbyggare för att utmana vår syn på kvinnlig sexualitet.

Facebook fick skrämselhicka av trailern och SL menade att affischen, där en naken kvinna rider en marmorhäst, var för vågad för buss- och tunnelbaneresenärerna. Och redan innan ridån i tunn vit spets går upp kan publiken ana kroppar och naken hud på scenen på Folkoperan i Stockholm. "La Traviata" inleds med en stor sexfest, med swingers, dragartister och njutningslystna kvinnor. Men det är inte med naken hud som regissören Mellika Melouani Melani vill bryta mot konventionerna. Hon vill vända på perspektivet och låta den lyxprostituerade Violetta ta makten över sin sexualitet och njutning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

- Verdi var en revolutionär när han skrev "La Traviata". Han har en stark förståelse för Violetta, det hörs i musiken. Men vi tyckte inte att prostitution kändes uppdaterat utan vill i stället se vad som är utanför normen i dag. Vi ser om Violetta kan göras till sexuellt subjekt i stället för objekt och placerar henne i en manlig begärssfär.

Moderna uppsättningar

Verdi skrev "La Traviata" utifrån Alexandre Dumas roman "Kameliadamen" 1848 och operan väckte stor uppmärksamhet när den hade premiär fem år senare. Genom åren har många regissörer valt att placera den i modern tid; för några år sedan på Kungliga Operan var miljön till exempel en strippklubb.

- Så många ytliga iscensättningar hade gjort mig ointresserad av "La Traviata", när Violetta får gå runt och vara vacker i borgerliga miljöer. Men det har varit fantastiskt att djupdyka i den tillsammans med våra sångare. Jag har grinat nästan varje dag på jobbet, säger Mellika Melouani Melani och fortsätter: - Verdi försöker göra det allmänmänskligt att leva som Violetta gör, det är en stor normförskjutning och en resa vi gör med henne. Då måste vi ju börja utanför normen, annars är det ingen resa.

Översvämning satte stopp

Repetitionerna började redan för mer än ett år sedan, men de avbröts abrupt av det häftiga skyfall som orsakade översvämningar och tvingade Folkoperan att stänga för renovering.

- Men eftersom alla stod i startgroparna, sångare, orkester och hela det konstnärliga teamet, så bestämde vi oss för att köra på i andra lokaler. Trots att vi inte hade vår deadline kvar, vi visste ju att premiären var uppskjuten, så blev arbetet ändå superintensivt och kreativt.

Inför veckans premiär har de två sångarlagen haft en kortare repetitionsperiod. Mellika Melouani Melani såg tidigt i arbetet hur sångarna började utforska ett annat kroppsspråk.

- Hela ensemblen har varit medveten om syftet med projektet, vi försöker göra något viktigt av det här. Till exempel amman Annina, som görs av Karolina Blixt, skapar en fantastisk kvinnlig värld tillsammans med Violetta, man blir jättepeppad av den och hennes Annina liknar inte någon annan.