Karl-Ove Knausgård är det senaste exemplet; den rosade uppsättningen "Min kamp" på Kulturhuset Stadsteatern bygger på författarens självbiografiska mastodontverk. Tidigare har bland andra Ann Heberlein och Felicia Feldt kunnat se sina liv dramatiserade och spelade på teaterscener. Nu plockar Uppsala Stadsteater - som på senare år gjort sig ett namn med just teater baserad på böcker eller verkliga händelser - upp ännu en omtalad bok: "Egenmäktigt förfarande".
Hon känner igen diskussionen om varför så många av landets teateruppsättningar de senaste åren har baserats på omtyckta romaner.
Svante Weyler ser dels en krasst ekonomisk förklaring till att så många böcker, inte bara självbiografiska, plockas upp av landets teatrar: det är lättare att marknadsföra det som redan är känt.
Liksom "Min kamp" fick dramatiseringarna av såväl Ann Heberleins som Felicia Feldts böcker fint mottagande. När det fungerar bra kan teatern addera något till berättelsen och Svante Weyler minns att Karin Thunbergs bearbetning av Felicia Feldts bok inte överrensstämde till det yttre.
För Karin Parrot Jonzon är dramatiseringen en möjlighet att ge texten kött och blod. Romanfigurerna Hugo Rask - som regissören Roy Andersson har konstaterat bygger på honom själv - och Ester Nilsson lever vid det här laget vidare utanför bokens pärmar.
Karolina Ramqvists roman "Flickvännen" blir teater i regi av Marianne Lindberg De Geer, premiär 11 december på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.
I slutet av november har den allra första dramatiseringen av P O Enquists "Livläkarens besök" premiär på samma teater.
Luke Rhineharts kultroman "Tärningsspelaren" har blivit teater och spelas på Regionteatern Blekinge Kronoberg.
David Grossmans uppmärksammade bok "Fallen ur tiden", om författarens sorg efter att ha förlorat sin son i krig, blir teater i Suzanne Ostens händer. Premiär på Dramaten 2016 under Bergmanfestivalen.