Premiär för Aviciis reklamfilm ikväll

På fredagskvällen har den premiär: Aviciis omtalade reklamfilm för Volvo. Housestjärnan är nästa namn i företagets Made by Sweden-kampanj.

ANNONS
|

När Volvos reklamfilm med Avicii i huvudrollen har premiär på fredagskvällen klockan 20:50 i TV4, kommer tittarna att få följa med stjärn-dj:n på en middag i skånska Ljunghusen där han samlat sin familj och närmaste vänner, skriver gp.se

"Ibland måste du gå tillbaka till där allt började för att kunna gå längre än vad du någonsin gjort förut", lyder filmens budskap enligt en beskrivning till Youtubetrailern som du kan se här.

Redan i slutet av mars kunde Dagens media avslöja vem som var Volvos nya affischnamn. Tidningen närvarade under plåtningen till den nya reklamkampanjen, där dj:n och producenten som egentligen heter Tim Bergling poserade framför kameran på motorhuven till en mörk Volvo-SUV, eventuellt den nya modellen XC90.

ANNONS

Reklamteamet var noga med att inga bilder skulle tas av tidningen, eftersom man ville bevara överraskningen.

Och nu är alltså dagen för avtäckningen. Volvo har inför visningen publicerat två trailers på 15 sekunder vardera, samt stillbilder från filmen där Tim Bergling syns skåla och skratta med sin innersta krets, och pussa sin mamma, skådespelaren Anki Lidén, på kinden. Även artistens halvbror Anton Körberg är med på ett hörn.

Allt detta sker till tonerna av Nina Simones klassiska Feeling good från 1965, i en nyversion av Avicii.

Alain Visser, marknadsansvarig för Volvo, säger till tidningen PSFK att företaget inte vill alienera sin gamla kundkrets, som är en betydligt äldre målgrupp än den Avicii har – men att Volvo hoppas kunna nå ut till en bredare skara.

– Vårt samarbete kommer att göra så att Volvos varumärke sträcker sig från det trygga till det lite mer progressiva.

Tim Bergling är ingen duvunge i reklamsammanhang. Han har varit med och marknadsfört Denim & Supply Ralph Lauren. Världshitten Levels hördes i Budweisers Superbowl-reklam 2012, och Avicii skymtade i den bakom skivspelarna. Viasat har också använt sig av Aviciis musik, då i kampanjen för sändningarna från vinter-OS i Sotji.

Tidigare har kända personligheter som Jason "Timbuktu" Diakité, friidrottaren Emma Green, hockeyspelaren Börje Salming, artisten Oskar Linnros och designern Carin Rodebjer haft sina egna inslag i Volvos reklamserie Made by Sweden. I reklamfilmerna har de fått ta med tittarna till sina respektive uppväxt- och hemmiljöer.

ANNONS
ANNONS