På tisdagen släpptes det internationellt hajpade spelet Tom Clancys The Division av Malmöstudion Massive Entertainment. Det senaste i raden av svenska titlar med en budget som närmast kan liknas vid en större Hollywoodproduktion. Eller som företaget själv utrycker det, Sveriges största kulturexport i år.
Men för att förstå varför Sverige de senaste åren tagit plats bland de absolut största tillverkarna av datorspel behöver man backa bandet ungefär 30 år.
Det var då, på 1980-talet, som den klassiska datorn Commodore 64 och rollspelet Drakar och demoner båda fick stort genomslag i Sverige. I stugorna formades en generation barn som i dag är stommen i spelmakarskrået. En bransch som under 2014 omsatte nio miljarder kronor i Sverige.
Kombinationen av att lära sig koda på datorerna, och samtidigt skapa sina egna spelberättelser med Drakar och demoner, gav förutsättningar för både kreativa och tekniska förmågor hos de barn som i dag tillverkar spel.
Bakom spelmekaniken och berättelsernas ofta våldsamma fasad döljer sig också något annat som är unikt för vår kultur. Och även det tillskrivs en del av äran för framgångarna.
Commodore 64 var enligt Guinness rekordbok 2002 världens mest sålda datormodell. Den släpptes 1982 och tillverkades i närmare 30 miljoner exemplar. Just möjligheten till hemprogrammering ska ha lagt grunden för många personer inom dagens spelföretag.
Drakar och demoner var ett svenskt rollspel i fantasymiljö (ej datorspel) som såldes i över 100 000 exemplar. Första utgåvan kom ut 1982 och tillverkades av varumärket Äventyrsspel. Spelet har också översatts till danska, norska och engelska.
Källor: National Encyklopedin och boken Äventyrsspel av Orvar Säfströms och Jimmy Wilhelmsson.
Årtal 2014 2010 Antal bolag 213 106 Omsättning (miljoner kronor) 8 845 1 181 Omsättning per anställd (tusen kronor) 2 838 982 Anställda 3 117 1 203
Källa: Dataspelsbranschen