Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Från "Starlink: Battle for Atlas". Pressbild.

Spelet vill länka barn och vuxna i rymden

Med plastleksaker och rymdskepp som känns levande vill spelet “Starlink” göra det som få andra spel lyckas med – att få små och stora spelare att spela tillsammans.

Rymdäventyret "Starlink: Battle for Atlas", som släpptes i höstas, skulle egentligen ha blivit något annat. Utvecklaren Ubisoft i Toronto ritade från början upp ett ganska ordinärt barnspel med en linjär form – alltså när handlingen och spelandet rör sig från punkt A till B utan omvägar.

- Men under arbetets gång insåg vi att de unga spelarna är mycket smartare än vad vi räknat med. De ville skräddarsy sin upplevelse och ha djupare historier, säger Laurent Malville, som är kreativ chef för projektet.

Fram växte i stället en öppen spelvärld, som låter spelaren färdas genom kosmos, utkämpa strider och utforska planeter och deras utomjordiska invånare i sin egen takt.

Finjusterade mycket

Men att hitta balansen mellan lättfattlighet och djup var inte lätt.

- Vi påbörjade resan mot att skapa ett spel som skulle tilltala oss vuxna och barn samtidigt. Men det var svårt. Vi fick testa och finjustera svårighetsgraden väldigt mycket, säger Laurent Malville.

En nyckel låg i att hitta rätt känsla i rymdskeppen. Bara att flyga fram genom kosmos skulle kännas roligt från första sekund, berättar Malville.

- Vi ville att de skulle kännas som farkoster, men samtidigt som levande figurer. Det har inte bara med kontrollerna att göra, utan även det visuella. När du till exempel girar åt höger eller vänster dyker små raketmotorer upp. Det var väldigt, väldigt mycket arbete.

Även leksaker

En annan stor del av upplevelsen är de plastleksaker som säljs parallellt med "Starlink". Piloter, skepp och vapen kan byggas ihop på många olika sätt och fästs i handkontrollen. Resultatet påverkar spelet direkt.

Att förena leksaker och tv-spel var som mest populärt för några år sedan, med titlar som "Skylanders" och "Lego dimensions". Men trenderna skiftar snabbt, och i dag är genren närmast försvunnen.

Laurent Malville, med ett eget "nördigt intresse för både science fiction och actionfigurer", tror dock att "Starlink"-leksakerna är tillräckligt välgjorda och integrerade i spelet för att bli en hit.

- Det var en nyckel att leksakerna skulle sätta igång fantasin direkt. Att kombinera fysiska element med spelet får dig att tänka utanför spelet. Det får leken och fantasin att fortsätta även när du slutat spela, säger han.

"Spelindustrin kämpar"

Om "Starlink" lyckas med sitt uppsåt återstår att se. Men en sak är säker – få spel har lyckats tilltala både barn och vuxna samtidigt.

Felix Gyllenstig Serrao är lärare och engagerad i spelfrågor. På sin blogg Spelläraren skriver han om spel för föräldrar och lärare som vill närma sig barnens spelande. Han säger att spelindustrin fortfarande kämpar när det gäller att hitta spel för flera olika åldrar samtidigt. Spel är ofta för lätta och barnsliga för stora spelare – eller för svåra och våldsamma för de yngre.

- Det finns ett stort tomrum däremellan. I filmens värld finns Pixarfilmer, som tilltalar både barn och vuxna. Men det är en sak att göra en film. I spel behöver barn kunna kontrollera spelet samtidigt som vuxna ska tycka att det är roligt, säger Gyllenstig Serrao.

"Vuxna kan lära sig"

Men det verkar det finnas ett sug efter spel som slår en bro mellan generationerna. Den oväntade megasuccén för "Fortnite", som lockar miljontals spelare över hela världen med sina våldsamma, men samtidigt färgglada bataljer, är ett exempel.

Felix Gyllenstig Serrao efterlyser fler spel där barn och föräldrar kan spela samtidigt.

- Man sitter inte bara bredvid och tittar på, vilket kan bli ganska tråkigt. Båda kan engagera sig och en förälder som inte är så van vid att spela kan lära sig av barnet. Annars blir det lätt den här muren, att barnet inte känner sig bekräftat i sin hobby. Att prata om spelet öppnar också dörrar för att prata om andra saker, säger han.