Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

SVT tappar men är fortfarande störst. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

SVT tappar men är fortfarande störst

De flesta stora svenska tv-husen ökade under 2018, enligt preliminära siffror från mätföretaget MMS. Däremot backar SVT:s tittartidsandel med 6 procent i åldersgruppen 3–99 år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

SVT är dock fortfarande störst i samma åldersgrupp, med en total tittartidsandel på 34,9 procent. Därefter kommer TV4-gruppen med 31,9 procent följt av Discovery Networks (bland annat Kanal 5) med 11,9 procent och sedan Nordic Entertainment Group (bland annat TV3) med 11,6 procent.

Discovery ökade mest, 16 procent, jämfört med 2017. Under 2018 sände man bland annat OS i Pyeongchang i sina kanaler vilket delvis förklarar ökningen, enligt ett pressmeddelande från Discovery.

I åldersgruppen 15–44 år är TV4-gruppen störst med 29,6 procent.