Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kazuo Ishiguro är den senaste författaren som har fått ta emot priset ur kung Carl XVI Gustafs hand. I år ska både förra årets och årets pris delas ut. Arkivbild.

"Vem annars hade kunnat ta hand om detta?"

Nyheten att Svenska Akademien får dela ut årets och förra årets Nobelpris i litteratur möttes av både lättnad och frustration i branschen. Åsikterna går isär om huruvida priset kommer att behålla sin status internationellt.

Det beslut som Nobelstiftelsen slutligen meddelade var väntat. Det menar Håkan Bravinger, litterär chef på Norstedts, som tycker det är positivt för förlagen att ett pris nu delas ut.

- Men viktigare än för förlagen är det för branschen i stort, och för bokhandeln. Man kan kanske förvänta sig att det blir en bredare författare och en smalare författare som utses, det skulle glädja bokhandlarna väldigt mycket.

Jonas Axelsson, förläggare på Polaris, understryker litteraturprisets stora betydelse, inte bara för Akademien.

- Det handlar om författare och läsare och bokens ställning och position. Vem annars hade kunnat ta hand om detta?

"En bra markering"

Dagens Nyheters kulturchef Björn Wiman är dock inte lika positiv. Framför allt är han förvånad över det enligt honom olyckliga beslutet att dela ut två priser.

- Framför allt olyckligt för den som kommer att tilldelas 2018 års pris. Det priset kommer för alltid att vara symboliserat med det skandalösa sätt som Svenska Akademien hanterade anklagelserna mot kulturprofilen.

Det hade varit klokare att ställa in 2018 års pris, tycker Wiman.

- Det måste vara en ganska kluven situation att tilldelas det så kallade "kulturprofilenpriset", säger han.

Anne-Françoise Hivert, Nordenkorrespondent för Le Monde, tycker att beslutet att dela ut två pris ger signalen att man vill "sudda ut" allt som har hänt. Jonas Axelsson på Polaris tycker dock att det är positivt att båda priserna ska delas ut, eftersom man på det sättet markerar Nobelprisets stora betydelse.

- Det ger inte bara Akademien förtroendet tillbaka utan också en möjlighet att skapa stjärnglans kring priset.

- Det är en lågoddsare att en av dem kommer att vara en kvinnlig författare, på grund av den våldsamma kritik som riktats och riktas mot Akademien, säger han.

Ögonen på sig

Expressens biträdande kulturchef Jens Liljestrand ser beskedet om ett dubbelt Nobelpris som ett tecken på att krisen inom Svenska Akademien har nått sin slutpunkt.

- Man har gjort sig av med nyckelpersoner i den här krisen, man visar att man klippt banden med Kulturprofilen, man har valt in nya ledamöter och ändrat stadgarna. Allt detta talar för att de är på väg ur krisen, säger han och menar att Akademien just har fått kvittot på att Nobelstiftelsen tycker att det duger.

Hur förtroendet för institutionen har påverkats av det senaste årets kris kommer stå klart först i samband med utdelningen av Nobelpriserna i höst, enligt Liljestrand.

- Det blir intressant att se när Nobelpriset tillkännages i oktober hur världspressen behandlar Akademien, om det här kommer att förfölja Akademien eller om man kommer kunna lägga det bakom sig.

Svenska Dagbladets kulturchef Lisa Irenius är inne på samma spår och säger att Akademien får räkna med att ha ögonen på sig framöver.

- En sådan här kris öppnar upp för alla möjliga aspekter av kritik. Det blir intressant att se hur det slår när det gäller mottagandet av årets priser.

"Bara rökridåer"

Bernhard Ellefsen, litteraturkritiker och bokansvarig på den norska tidningen Morgenbladet, beskriver beslutet som "väldigt, väldigt märkligt".

- Ett otroligt underligt beslut. Men samtidigt är det väntat, det verkar som att greppen de har tagit har fungerat som signaler för Nobelstiftelsen, säger Ellefsen.

Han upplever dock inte förändringsgreppen som trovärdiga och tycker därför att det är ett dåligt beslut av stiftelsen.

TT: Så du tror att förtroendekrisen finns kvar internationellt?

- Svenska Akademiens enda hopp är att man inte läser svenska kultursidor ute i världen. De kan säkert lura världen att de har gjort de här sakerna för att modernisera, men det är bara rökridåer. Så jag tycker inte att det finns fler skäl att ha större tillit till Svenska Akademien nu än tidigare, tvärtom. Den konservativa delen med Olsson och Engdahl sitter kvar, de har beslutat hur saker och ting ska vara och valt in nya ledamöter – och könsbalansen är helt katastrofal.

Anne-Françoise Hivert från Le Monde, gissar dock på att priset behåller sin status.

- Priset har alltid varit omdiskuterat och ibland omtvistat. Vissa val har inte förståtts internationellt, och att ge priset till Bob Dylan var kontroversiellt. Diskussionen kommer att fortsätta men vi kanske kommer att prata mer om priset och mindre om Akademien, vilket nog är ganska bra, säger hon.