Epic Games tvingas betala 5,2 miljarder kronor efter rättstvist

Epic Games som ligger bakom datorspelet Fortnite tvingas betala motsvarande drygt 5,2 miljarder kronor. Detta efter ett mål som USA:s motsvarighet till Konkurrensverket och Konsumentverket drivit i domstol. Det handlar om att Fortnitespelet inte skyddade konsumenter och lurade spelare att göra köp i spelet, skriver Wall Street Journal.

ANNONS
|

Det är USA:s myndighet Federal Trade Commission, FTC, som drivit målet om att bolaget Epic Games bryter mot amerikansk konsumentlagstiftning för att skydda barn, Children’s Online Privacy Protection Act. Bolaget ska ha samlat information om spelare på Fortnite som var under 13 år gamla utan att meddela detta till föräldrarna, eller fått godkännande om detta av föräldrarna, skriver Wall Street Journal.

I åtalet mot bolaget menade myndigheten också att bolaget illegalt gjorde det möjligt att i realtid chatta med text och ljud för barn och tonåringar som en standardinställning, vilket gjorde barnen exponerade för främlingar där spelare blev ”mobbade, hotade, trakasserade och exponerade för farlig och psykologiskt traumatiserade ämnen som självmord”.

ANNONS

Ska ha lurat spelare att göra köp inuti spelet

Myndigheten FTC menar i målet också att Epic Games för att använt en rad taktiker för att få spelare i Fortnite att göra köp de inte hade haft någon intention att göra – som utrustning och de danser som spelet blivit känt för. ”De här taktikerna ledde till hundratals miljoner dollar i icke-auktoriserade avgifter för konsumenter”, uppger FTC enligt Wall Street Journal. Bolaget ska enligt den amerikanska myndigheten gjort det svårt att kräva återbetalning för dessa inköp.

Det totala beloppet Epic Games tvingas betala är på 520 miljoner dollar, drygt 5,2 miljarder kronor, varav 275 miljoner dollar är i form av ett vite och 245 miljoner dollar till konsumenter för den skada som uppkommit. Det framkommer inte i rapporteringen om detta bara gäller spelare och konsumenter i USA – där man har denna lagstiftning – eller om det även skulle röra konsumenter i fler länder.

Wall Street Journal konstaterar att FTC har drivit ovanligt många högprofilmål mot bolag på senaste tiden, bland annat mot svenska Ericssons bolag Vonage, med en förlikning på 100 miljoner dollar, samt även mot sociala mediebolag som Tiktok och Youtube/Alphabet.

ANNONS