Fantasyförfattaren drog in 200 miljoner – på 72 timmar

Fantasyförfattaren Brandon Sanderson samlade in 200 miljoner kronor på 72 timmar till sitt nya bokprojekt. Kampanjen är nätplattformen Kickstarters i särklass mest lönsamma hittills, enligt New York Times.

ANNONS

46-årige amerikanske fantasyförfattaren Brandon Sanderson har på rekordtid samlat in 200 miljoner för att bekosta sin ny bokserie ”Four secret novels”. Händelsen har väckt häpnad på den litterära marknaden.

Den produktive bästsäljarförfattaren ville finansiera egenpubliceringen av fyra böcker han skrivit under pandemin. Via plattformen Kickstarter hoppades han dra in en miljon dollar på trettio dagar. Redan efter 24 timmar var siffran, enligt New York Times, istället uppe i 15,4 miljoner dollar.

Träffar fansen på konvent

Efter 72 timmar hade författaren samlat ihop mer än 20 miljoner dollar, motsvarande drygt 200 miljoner svenska kronor. Det gör kampanjen till det mest lyckade Kickstarter-projektet någonsin.

Brandon Sanderson har sedan debuten med ”Elantris” 2005 publicerat över 30 science fiction och fantasy-böcker inklusive den episka fantasyromanen ”Rythm of war”. I likhet med många kollegor som skriver inom samma genre har han tillbringat många timmar på fantasykonvent där han mött och minglat med fansen. 2019 uppger författaren att han var på turné 111 av årets 365 dagar.

ANNONS

Sammanlagt har Brandon Sanderson sålt över 20 miljoner tryckta bok-exemplar, ljud- och e-böcker.

Bland hans mest kända verk finns fantasytrilogin ”Mistborn”. 2007 fick han också i uppdrag att slutföra Robert Jordans romanserie ”Sagan om Drakens återkomst”, när författaren bakom pseudonymen, James Oliver Rigney Junior, gick bort.

Utmanar bokjätten Amazon

Brandon Sanderson har sysslat med egenutgivning sedan 2010, parallellt med att etablerade förlag ger ut hans titlar. Idag anställer han, genom sitt företag Dragonsteel entertainment, trettio personer. Han driver också ett varuhus i Pleasant Groove i Utah med koppling till bokutgivningen.

Det är bara bra om Amazons dominanta ställning inom bokbranschen utmanas, menar han. Samtidigt strävar han inte efter att göra etablerade förlag överflödiga:

– Jag är en konstnär uppfostrad av en revisor och en affärsman, säger han i en telefonintervju med New York Times.

– För majoriteten andra författare skulle det jag gör vara en dålig idé, eftersom det kräver så mycket förvaltning och organisation.

ANNONS