SÖKT I ARKIVEN. Gösta Flemming har gått igenom Gerlesborgsskolans arkiv och hämtat allt från målningar till dagböcker.
SÖKT I ARKIVEN. Gösta Flemming har gått igenom Gerlesborgsskolans arkiv och hämtat allt från målningar till dagböcker.

Gerlesborgsskolan firar 70 år

Det sägs ha börjat med att Arne Isacsson kom cyklande från Bovallstrand in mot Bottnafjorden. En annan berättelse lägger tlll en cykeltur från Strömstad. Hursomhelst upptäckte han Gerlesborg 1943. Ett år senare startade konstutbildningarna.

ANNONS
|

"Det är själva landskapsbilden här nere, som gör det så lämpligt för en konstskola. Linjerna är stora och rena … Det är som att måla nakenmodell jämfört med påklädd ... Man ser anatomin för blotta ögat – och det gör man knappast på samma sätt i andra svenska landskap."

Arme Isacssons förklaring till varför Gerlesborg är en så excellent plats för konststudier kommer att löpa som ett band över golvet i skolans galleri och binda samman den långsträckta jubileumsutställningen:

Gösta Flemming, journalist, fotograf och förläggare med hemvist i Grebbestadstrakten, ställer samman den. Han rör sig från korridorvägg till korridorvägg och förklarar upplägget: Konst på ena sidan, dokumentation på andra. Hela tiden indelat decennievis. Sju etapper, 1944-2014.

ANNONS

Det är alltså 70-årsjubileum. De legendariska grundargestalterna Arne Isacsson, Georg Suttner och Hans Fromén finns inte längre i livet, men är högst närvarande i utställningen. Som eldsjälar, decennier igenom.

– Vi har använt det vi hittat i arkivet, men en del är inlånat säger Gösta Flemming.

Arkivmaterialet måste ha varit en hisnande fröjd att dyka ner i. Vi ser en blandning av konst, skapad av skolans egna lärare, av elever som senare blivit kända konstnärsnamn – en ung Lars Lerin bland annat – och folk från trakten, som upptäckt konsten, blivit elever och donerat sina verk till skolan. Stig Kilenstam från Uddevalla är ett sådant exempel, jordbrukarhustrun Valborg Wega Karlsson från Kville ett annat.

Vid starten hänger foton som visar hällristningar från det som numera är kulturellt världsarv. Eleverna gjorde studiebesök där, noterar Gösta Flemming.

Kursverksamheten startade helt som utomhusverksamhet. Undervisningen skedde ute i landskapet, eleverna hade mat och husrum på det som då var ett pensionat, drivet av "Henrik på Berget" och hans hustru. Henrik hittar man för övrigt avporträtterad av Inger Wallertz i utställningen.

I köket blir det också utställning, bland annat finns här foton på den legendariske krögaren Bengt Petersen i aktion. Han hade under många år matlagningskurser på Gerlesborgsskolan.

ANNONS

– Här ska man kunna kika ut på berget där borta och se en konstnär med staffli och målarsaker, säger Gösta och visar på kikaren vid fönstret.

Berget på andra sidan vägen höjer sig över fälten. Gerlesborgslandskapet är vilt. Men det ska förstås inte stå en målare däruppe fram till 10 augusti – utomhuskonstnären får företrädas av en docka.

Miljön och landskapet har alltid haft betydelse och studerar man skolledningarnas dagboksanteckningar hittar man noteringar som "Vi var ute och ritade berg".

Men man finner förstås inte bara idyll. Dokumenterade finns också återkommande ekonomiska kriser, men skolan har alltid lyckats komma tillbaka och ta nya tag, finna ny finansiering. Den har blivit en kulturinstitution att räkna med, också för annat än bildkonst. Redan 1953 startade konsertverksamhet och under rektor Per Lilienberg orienterade sig skolan mot tvärvetenskap och miljöengagemang.

Framme vid 2014 står besökaren vid fönster som vetter mot bebyggelse och gärden. Därifrån ska spåret genom dåtid till samtid löpa vidare mot framtid i form av jubileumsutställning nummer två i Gerlesborgs konsthall. Den ligger en bit neråt vägen och syns inte genom fönstret, så det får en pil som visar vidare.

I konsthallen har skolan bjudit in fyra unga före detta elever. De har i sin tur fått bjuda in en medutställare, som betytt något för dem och själv har någon koppling till Gerlesborgsskolan, i Bohuslän eller i Stockholm.

ANNONS

Här har vi samtid och framtid i samma rum.

Anna Odells installation Haverikommission från 2013 saknar ännu avspärrningsbanden kring resterna av ett möblemang när vi tittar in i konsthallen, och filmen som ska ge bakgrunden till de demolerade möblerna löper inte än. Men när ni läser det här ska allt vara på plats.

Anna Odell, som gått på Gerlesborgsskolan i Stockholm, har bjudit in Pål Holländer, vars video rullar på andra sidan väggen: "Euroman, hemlös vi tysk man klädd i en islamisk burka dansar och spelar munspel till en sång som prisar Jesus, skriven av en amerikansk jude.", är den något snåriga men talande titeln.

Mittemot den finns Paul Fägerskiölds monumentala målning, vars små färgdroppar ändrar karaktär beroende på varifrån man betraktar den. Hans inbjudna konstnär är Ann Edholm som också målar abstrakt i stort format.

Roxy Farats video Not your bitch är ett samarbete med amerikanska konstnärer. Hennes inbjudna är Cecilia Darle, tidigare huvudlärare vid Gerlesborgsskolan. Hennes verk Förlopp och förbindelse är nästan slutmonterat. Med start i en liten spricka i konsthallens vägg löper en träbänk vidare. På den olika föremål: ett fat, en skål, en upp-och ner-vänd plastbytta.

Intill finns stora svart-vita bilder, bestående av små, små repetitiva mönster. Upphovskvinna är Sara Wallgren, som arbetat med att överföra ljud till bild, i det här fallet signaler från rymdfärjan Challenger, minuterna före undergången.

ANNONS

Sara Wallgrens har bjudit med sin förra handledare från Malmö konsthögskola Sophie Tottie, och går man runt hörnet i konsthallen finner man hennes verk, också i svart-vit färgskala och repetitivt uppbyggd.

70-årskalas

Firas i dagarna två, 31 maj och 1 juni

En historisk utställning i skolans galleri och en med samtidskonst i Gerlesborgs konsthall invigs under lördagen. Bägge hänger till 10 augusti.

Utställare i konsthallen: Cecilia Darle, Ann Edholm, Roxy Farat, Paul Fägerskiöld, Pål Holländer, Ana Odell. Sophie Tottie, Sara Wallgren.

Under lördag blir det också kåseri om skolan av Gustav Öberg och sångframträdande med Klarakvartetten, samt på kvällen en temporär skulptur av Klas Eriksson på Bottnafjorden.

På söndag ger Anita Midbjer en föreläsning om Arne Isacssons konstpedagogiska gärning.

Det blir också konstsamtal med några av de utställande konstnärerna.

ANNONS