Om några veckor kan Kitte Wagner, vd och konstnärlig ledare på Malmö stadsteater, hälsa teaterpubliken välkommen till den nyrenoverade Hippodromen. Vid hennes sida står Peter Hingström, projektledare på Stadsfastigheter, Malmö stad.
Om några veckor kan Kitte Wagner, vd och konstnärlig ledare på Malmö stadsteater, hälsa teaterpubliken välkommen till den nyrenoverade Hippodromen. Vid hennes sida står Peter Hingström, projektledare på Stadsfastigheter, Malmö stad. Bild: Johan Nilsson/TT

Hippodromjuvel i Malmö optimeras för dramatiken

Hippodromen i centrala Malmö har en brokig historia – och det har inte bara varit ett plus för Malmö stadsteater som huserar här sedan 1990-talet. Men nu har den gamla cirkusbyggnaden fått ett ansiktslyft och äntligen optimerats för dramatiken.

ANNONS
|

– Nu får vi en scen som anpassar sig till produktionen i stället för tvärtom, säger teaterchefen Kitte Wagner under en första rundvisning.

Den 24 februari blir det premiär för Shakespeares "En midsommarnattsdröm" på stora scenen och då måste allt vara klart. Men Kitte Wagner kan inte låta bli att lägga till ett "peppar, peppar" för säkerhets skull. Mycket arbete återstår nämligen innan 110-miljonerssatsningen är i mål.

När Kitte Wagner började jobba här för drygt sex år sedan hade hon känslan av att sitta på en gömd juvel – ett fantastiskt arkitektoniskt verk från 1899 med en enorm potential, som inte riktigt kom till sin rätt.

ANNONS

Brittiska teaterarkitekter

Teaterarkitekter från den brittiska studion Haworth Tompkins anlitades för att ta ett helhetsgrepp.

– De kom hit och sade att det här borde vara en turistattraktion för hela Europa, eftersom det finns så få hippodromteatrar kvar.

På deras förslag kommer teatern nu att få en ny entré ut mot Kalendegatan i centrala Malmö, där det första som möter besökarna blir ett teaterkafé i två våningar och en ateljé för utåtriktad verksamhet.

En innergård, som tidigare huserat soptunnor och en cykelparkering, har förvandlats till ett stort, inglasat rum som teaterbesökarna slussas genom in till den runda hippodromen via en dörr som ursprungligen var cirkushästarnas ingång.

Allra störst tillfredsställelse uttrycker teaterchefen över de nya förutsättningarna för dramatiken. Akustiken har förbättrats, scenen har blivit mer flexibel och alla i publiken kommer att se bra.

Eftersom de publika ytorna utanför själva teaterrummet har blivit större blir det också möjligt att ta emot fler besökare. Det maximala antalet sittplatser blir nu 516 i stället för 380.

Kommer närmare

I den nya utformningen, där stolsraderna följer de cirkelformade väggarna, krymps avståndet mellan skådespelare och publik.

– Det här har vi aldrig haft, att publiken är så nära att man kommer att kunna känna lukten av svett från skådespelarna, säger Kitte Wagner.

ANNONS

Detta anser hon är helt avgörande för den typ av teater som Malmö stadsteater vill vara.

– Publiken behöver komma nära. Det är därför vi går på teater, det är för att se skådespelarna live, se deras ögon. Annars går vi på bio.

Hippodromens karaktäristiska tak.
Hippodromens karaktäristiska tak. Bild: Johan Nilsson/TT
Hipp har fått en ny, flexibel scen som kan varieras i djup och utformning.
Hipp har fått en ny, flexibel scen som kan varieras i djup och utformning. Bild: Johan Nilsson/TT
'Det här har vi aldrig haft, att publiken är så nära att man kommer att kunna känna lukten av svett från skådespelarna', säger teaterchef Kitte Wagner.
"Det här har vi aldrig haft, att publiken är så nära att man kommer att kunna känna lukten av svett från skådespelarna", säger teaterchef Kitte Wagner. Bild: Johan Nilsson/TT

Fakta: Började som cirkus

Hippodromen började som en cirkusbyggnad mitt i Malmö, invigd 1899. Här arrangerades också idrottsevenemang, filmvisningar och teater.

1922 renodlades verksamheten och Hippodromen blev Malmös första teater med fast ensemble. Här spelades dramatik, farser och operetter.

1949 gick Hipp i konkurs och byggnaden användes sedan som kyrka av Elimförsamlingen under åren 1950 till 1989.

1994 återuppstod teaterverksamheten, då Hipp blev huvudscen för Malmö dramatiska teater, som senare återfick sitt gamla namn Malmö stadsteater.

2021 inleddes en omfattande renovering, som ska vara helt färdig till premiären för "En midsommarnattsdröm" den 24 februari.

Källa: Malmö stadsteater

Fakta: Teatervåren på Hipp

På Hipps nyrenoverade stora scen har Shakespeares "En midsommarnattsdröm" premiär den 24 februari. För regin svarar Sara Cronberg.

En månad senare, den 24 mars, blir det nypremiär på huvudscenen för "Monicas vals", nu i jazzklubbsuppsättning med möjlighet för publiken att sitta runt kafébord i salongen. Föreställningen utgår från Monica Zetterlunds liv och musik och den har tidigare spelats på Hipp hösten 2018 samt kort under pandemin 2020. Klas Abrahamsson har skrivit manus och Heinrich Christensen står för regin.

I en annan del av byggnaden, Studion, blir det urpremiär den 3 mars för "Otherness", som en av ensemblens skådespelare, Magdi Saleh, har skapat genom workshop-metod. Föreställningen beskrivs som dokumentärteater och tar avstamp i intervjuer med Malmöbor, som handlar om hur det är att känna sig annorlunda.

I Ateljén, en ny del av Hipp, blir det öppet hus två dagar i mars månad med aktiviteter som även ska passa barn. Här ges också en föreställning under våren som vänder sig till barn i åldern tre till sex år, baserad på HC Andersens "Den fula ankungen".

Källa: Malmö stadsteater

ANNONS