Den 2 000 år gamla historien om Kleopatra kastas in i modern tid under premiären av Regionteater Västs föreställning "Kleopatra".
Den 2 000 år gamla historien om Kleopatra kastas in i modern tid under premiären av Regionteater Västs föreställning "Kleopatra". Bild: Lina Ikse

Makt, passion och död när Kleopatra skildras i nutid

I fredags var det premiär för pjäsen ”Kleopatra” på Regionteater Väst i Uddevalla. Självgodhet och passion står i fokus när den egyptiska drottningen kastas in i modern tid.

ANNONS

Det är snart 2 000 år sedan Kleopatra VII var drottning över Egypten. Som ensam kvinnlig ledare var hon både beundrad, fruktad och smutskastad. Enligt historieböckerna har hon kallats för både världens vackraste och ondaste kvinna och hon var dessutom "känd" för sina romanser med några av sin tids allra mäktigaste män: Julius Ceasar och hans general Marcus Antonius. I fredags var det premiär för föreställningen "Kleopatra" på Regionteater Väst i Uddevalla där den Egyptiska drottningens livsöde kastades in i modern tid.

Jenny Nilsson som Kleopatra.
Jenny Nilsson som Kleopatra. Bild: Lina Ikse

Föreställningen inleds med storslagen musik och extravagans, men snabbt övergår berättelsen till intriger, maktspel, passion och självömkan. Efter konflikter mellan Kleopatra och hennes två bröder faller Egypten i bitar och publiken får följa Kleopatras landsflykt och intensiva vilja om att behålla sin titel och makt. Huvudrollen spelas av Jenny Nilsson som tolkar den egyptiska drottningen med en skicklig komplexitet och attityd som hela tiden driver berättelsen framåt. Men snart handlar berättelsen inte längre om varken makt eller titel – utan snarare om självgodhet och Kleopatras försök att behålla sin betraktelse som gudinna. För vad är hon annars?

ANNONS

Genom hela förställningen varvas den historiska berättelsen med moderna medel, så som att Kleopatra flyr ett fallande Egypten i en gammal bil. På bilradion pratas det flitigt om henne, främst som en "lösaktig hora", efter att hon fått en son med Julius Ceasar, spelad av John Lalér. Efter hans död hoppas hon på att sonen ska få ärva tronen, men varken Kleopatra eller barnet nämns som arvingar, för vem kunde bevisa att det var Julius Ceasars barn och att Kleopatra inte bara hittade på?

Mest av allt handlar det om när självgodheten tar över och får livet att gå ett sorgligt öde till mötes

Samtidigt som föreställningen skildrar en historisk tid är det bitvis också en rörande berättelse om hur det är att vara kvinna. Att ständigt bli dömd för sina val och att ideligen ha en strävan efter näst intill ouppnåeliga krav. Men mest av allt handlar det om när självgodheten tar över och får livet att gå ett sorgligt öde till mötes.

Det är inte såhär man vanligtvis tänker sig Kleopatra och Marcus Antonius se ut, men på Regionteater Väst har de fått modern kostym.
Det är inte såhär man vanligtvis tänker sig Kleopatra och Marcus Antonius se ut, men på Regionteater Väst har de fått modern kostym. Bild: Lina Ikse

Efter Julius Ceasars död kommer Marcus Antonius (även han spelad av John Lalér) som också känd för att "ligga runt", på besök till Kleopatra. Det uppstår passion mellan de två och sexscenerna framförs humoristiskt med höga stön bakom kulisserna. Publiken, som på premiärdagen består av en åttondeklassare, skrattar genant. Men bitvis blir det faktiskt lite överdrivet när den moderna tiden nästan ska överbevisa sin samtid. Som när Kleopatra och Marcus Antonius är mitt inne i sin passion och skiter i både Romarriket och Egypten – och i stället festar och dansar loss till hög 90-talsmusik, kanske lite väl länge.

ANNONS

Kleopatras högra hand, spelad av Ellen Lion Siöö, slits hela tiden mellan Kleopatra och Marcus Antonius förblindade kärlek. Med hennes uppgivenhet och oro illustrerar hon vågskålen mellan hjärta och hjärna, och blir på sätt och vis kittet som håller ihop hela föreställningen. Parallellt med att hon försöker reda ut oredan mellan de båda rikena får publiken skåda Kleopatra och Marcus Antonius tragiska öde när deras högfärdighet och strävan efter gudomlighet till slut blir deras fall.

Trots regissör Helena Sandström Cruz bitvis överdrivna försök att få den gamla historien i modern tappning är det en både rolig, sorglig och eftertänksam historia om makt, självgodhet, passion och död.

Kleopatra

Vad: Teaterförställning.

När och var: 26 mars, Regionteater Väst i Uddevalla.

Manus & regi: Helena Sandström Cruz.

På scen: John Lalér, Ellen Lion Siöö och Jenny Nilsson.

Målgrupp: Årskurs 7-9

LÄS MER:Sanningen om lögner kommer fram i ny föreställning

LÄS MER:Regionteater Väst fortsätter med digitaliseringen

LÄS MER:Prisad föreställning utsedd till årets Scenkonstbiennal

LÄS MER:Är du redo för Bohusläningens Kulturbingo?