Björn Kjellman och Suzanne Reuter är Ica-Stig och Ica-Stina

Efter veckor av spekulationer avslöjades det på söndagskvällen vem som tar över efter Loa Falkman. Det är skådespelarna Björn Kjellman och Suzanne Reuter som från och med nu har rollerna som Ica-Stig och Ica-Stina.

ANNONS

Det blev inte en, utan två ersättare till Loa Falkman. Och förhandstipsen visade sig stämma. De båda odds-favoriterna Björn Kjellman och Suzanne Reuter tar över som Ica-Stig och Ica-Stina.

– Det känns väldigt spännande att ta sig an den här rollen som mina kollegor gjort så bra de senaste 19 åren. Jag hoppas kunna göra min egen tolkning utan att klanta till det fullständigt, säger Björn Kjellman i ett pressutskick.

Suzanne Reuter kliver in med den nya rollfiguren Ica-Stina, Stigs storasyter som kommer hem efter att ha rest runt i världen. Stina äger dessutom 51 procent av butiken och lär vilja sätta sin prägel.

ANNONS

– Det är väldigt roligt att vara med om att introducera en ny karaktär i Ica-såpan, särskilt som det finns fler kvinnliga handlare idag. Så det här ser jag fram emot, säger Suzanne Reuter.

Har velat se kvinna

Livsmedelskedjan och Ica och deras reklambyrå har under de senaste veckorna lyckats få igång ett rejält surr kring vem som ska ta över rollen som butikschefen Ica-Stig i de uppskattade reklamfilmerna.

Det har i sociala medier gissats på alla från Glenn Hysén till Johan Rheborg. Just dessa båda herrar har intygat att de inte värvats till Ica. Många har dessutom velat se en kvinna i rollen efter först Hans Mosesson och sedan Loa Falkman. Nu blev det en delad uppgift mellan de båda folkkära skådespelarna.

– Man har byggt upp dramaturgin inför bytet på ett mycket smart vis där man använt sig av ledtrådar och cliffhangers i de senaste filmerna, sade varumärkesexperten Eva Ossiansson från Handelshögskolan i Göteborg till GP häromdagen.

20 år

På söndagen kom alltså svaret – det är de rutinerade skådespelarna Björn Kjellman och Suzanne Reuter som axlar varsin vit rock och tillsammans ska basa över butiken och dess personal som har utvecklats till en 20 års reklamfilms-såpa.

– Det har alltid varit bra skådisar och genomarbetade manus till filmerna. Karaktären har ju fått ett slags James Bond-status där det är en given roll som ska fyllas, sade copywritern Ulrika Good till GP tidigare i veckan.

ANNONS

LÄS MER:Därför är Ica-Stig reklamens svar på James Bond

FAKTA: Björn Kjellman

Ålder: 57 år.

Bor: På Reimersholme i Stockholm.

Familj: Hustrun Kajsa och tre barn.

Bakgrund: Uppvuxen Trelleborg och Vellinge, gick teaterhögskolan i Malmö. Blev folkkär genom sina rollen i bland annat ”Adam och Eva” ”Vägen ut” och som ”Pelle Svanslös” i julkalendern med samma namn. Är mycket engagerad i Eurovision song contest och tävlade själv i Melodifestivalen 2006.

Aktuell: I ”Kärlek och anarki” på Netflix och som ny i rollen som ICA-stig.

FAKTA: Suzanne Reuter

Ålder: 68 år

Bor: Ekerö.

Familj: Tre söner, tillsammans med tidigare sambon skådespelaren Tomas Pontén.

Bakgrund: Uppväxt i Kungsbacka, gick Teaterhögskolan i Göteborg. Stort genombrott med humorserien ”Lorry” i SVT första halvan av 90-talet och blev sedan folkkär med ”Svensson, ”Svensson”. Bildade vass humorduo tillsammans med Ulla Skoog i Reuter & Skoog.

Aktuell: I rollen som Ica-Stina. Samt i ”Vår tid är nu” och Manuel Conchas kommande komedi ”Suedi” tillsammans med bland andra Johan Ulveson.