Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Lena Karlsson är en av medierådgivarna på Mediehuset Bohusläningen.

Medierådgivaren Lena hjälper Bohusläns företag att synas

Det handlar inte längre om att sätta in en annons i tidningen och så är det bra med det. I dagens allt mer digitala medielandskap behöver man jobba mycket bredare för att synas och höras. Detta är något som Lena Karlsson och de andra medierådgivarna på Mediehuset Bohusläningen ofta och gärna hjälper de bohuslänska företagarna med.

Det ska inte kosta skjortan. Så för att få till en kostnadseffektiv marknadsföringsplan börjar allt med en kaffe och en behovsanalys. Medierådgivare tillsammans med företagare.

– Då pratar vi utifrån frågor som vad de har gjort tidigare, var de står i dag och vad de har för målsättning. Sedan vänder vi på det och berättar vad vi kan hjälpa till med här på Mediehuset Bohusläningen.

Kontakta Lena Karlsson eller någon av de andra medierådgivarna på Bohusläningen här

Lena Karlsson är noga med att de råd hon senare ger ska vara väl underbyggda.

– Jag lägger ofta en skräddarsydd medieplan på ett år och då tar jag hänsyn till det specifika företagets behov och budget. För alla små- och medelstora företag här i Bohuslän är inte en helsidesannons lösningen – det finns andra vägar och jag känner att många har börjat förstå det.

Nya tider för lokal marknadsföring

Förr handlade marknadsföringen i området om annonser i papperstidningen eller banners på bohuslaningen.se. I dag erbjuder Mediehuset Bohusläningen även en hel rad av andra lösningar. Det kan handla om allt från proffshjälp att bygga upp en ny hemsida med e-handel och produktion av reklamfilmer till sökordsoptimering och strategier för sociala medier.

Lena Karlsson (till vänster) tillsammans med försäljningschefen Terese Dewill och digitala strategen Ellinor Andersson. Alla jobbar på Mediehuset Bohusläningen.
Lena Karlsson (till vänster) tillsammans med försäljningschefen Terese Dewill och digitala strategen Ellinor Andersson. Alla jobbar på Mediehuset Bohusläningen.

– Det är ganska vanligt att vi som medierådgivare utmanar kunderna att tänka mer holistiskt och långsiktigt. Att gå på gymmet en gång räcker inte, säger Lena Karlsson.

"Många är lite förvånade över utbudet"

Hon har varit på Bohusläningen i 14 år och har bra koll på området. Sedan ett år tillbaka arbetar hon och flera av hennes kollegor från annonsförsäljning i rollen som medierådgivare.

Läs mer om vad Mediehuset Bohusläningen har att erbjuda här

– Det har blivit tydligare för våra kunder att vi inte bara säljer annonser, utan att vi kan erbjuda så mycket mer. Det har tagits emot väldigt väl och många är lite förvånade över vårt breda utbud, förklarar hon.

Når hela Västkusten

Som en del av Stampen Media har Mediehuset Bohusläningen tillgång till ännu större resurser än de som finns i Uddevalla. Till exempel kan Lena och gänget erbjuda Bohusläns företag hjälp från art directors, sociala medier-experter, videoproducenter och kommersiella redaktörer som skriver annonsmärkta artiklar (ungefär som den du läser nu). Med detta finns också tillgång till en räckviddsaffär som sträcker sig över hela Västkusten, från Strömstad i norr till Laholm i söder.

Vad är viktigast att tänka på som företagare om man vill satsa på en skräddarsydd marknadsföringsplan via Bohusläningen?

– Att planen utgår från dig som företagare. Att vi har en gedigen historik och trovärdig journalistik under samma tak vilket gör att vi som mediehus ställer extra höga krav på oss själva. Och att vi därför alltid ska hjälpa dig att förstå varför din investerade marknadsföringsbudget ska se ut på ett visst sätt. Vi kan det här, säger Lena Karlsson.