Företaget Ecopar lanserar ett nytt syntetiskt båtbränsle för alla typer av dieselmotorer i båtar. Först ut att sälja denna produkt i Sverige blir Sjömacken i Mollösund. Här väntar en av delägarna, Robert Mattsson, på en kund tillsammans med Stefan Lundberg, på företaget Ecopar.
Företaget Ecopar lanserar ett nytt syntetiskt båtbränsle för alla typer av dieselmotorer i båtar. Först ut att sälja denna produkt i Sverige blir Sjömacken i Mollösund. Här väntar en av delägarna, Robert Mattsson, på en kund tillsammans med Stefan Lundberg, på företaget Ecopar.

Mollösundsmack först med nytt bränsle

Företaget Ecopar med säte i Göteborg gör nu en lansering på att introducera ett nytt syntetiskt bränsle för dieselmotorer för båtar. Sjömacken i Mollösund blir den första sjömacken i Sverige att sälja detta bränsle.

ANNONS
|

– Jag ser detta som en miljösatsning, säger Robert Mattsson, delägare till sjömacken i Mollösund.

Förra året bestämde sig Robert Mattsson att börja sälja alkylatbensin som ett alternativ till vanlig bensin.

Den satsning han nu gör innebär att han också kan erbjuda ett alternativ för de båtägare som använder diesel som bränsle.

– Jag tycker det är viktigt att tänka på miljön och därför har jag bestämt mig för att börja sälja detta syntetiska bränsle, säger han.

Har patent

Företaget Ecopar sysslar med att marknadsföra och utveckla syntetiska drivmedel för diesel och jetmotorer. I dag har företaget flera större kunder både inom den privata och offentliga marknaden. Bolaget har svenskt patent på detta bränsle och har funnits på marknaden i nio år.

ANNONS

– Det jag kan säga är att detta bränsle ger minimalt med rök och lukt, säger Stefan Lundberg, försäljningsansvarig på Ecopar. De tester vi gjort visar att detta bränsle innehåller betydligt färre farliga ämnen jämfört med exempelvis diesel.

Satsningen i Mollösund är ett försök att ta sig in på en ny marknad.

– Vår målsättning är att detta bränsle ska säljas på sjömackar i hela Sverige, säger Stefan Lundberg. Vi kommer nu att gå ut med ett erbjudande till ägare av sjömackar så får vi se vilket resultat det blir.

Ecopar är ett syntetiskt bränsle som framställs av olika typer av gaser. Det bränsle som säljs på den svenska marknaden tillverkas i Sydafrika.

– Men det går att använda nästan all gas.

Lundberg menar exempelvis att den gas som i dag facklas bort på Preemraff i Lysekil skulle kunna användas som syntetiskt bränsle. Det handlar om stora mängder varje år som facklas bort.

Ecopar fungerar lika bra som vanligt diesel men kommer att bli något dyrare. Det handlar om mellan två och tre kronor litern.

– Det har gjorts omfattande tester som visar att dieselmotorer inte tar någon skada. Inga konverteringar eller modifieringar behöver göras. Dessutom är motoreffekten oförändrad jämfört med vanliga dieselmotorer.

ANNONS
ANNONS