Per Bäckström, chef för avdelningen näringsliv och samhälle, har varit runt och träffat mängder av företagare i Uddevalla för att höra deras åsikter om hur kommunen kan utvecklas. Bland annat Mikael Lindwall från snickarfirman Lindwalls bygg.
Per Bäckström, chef för avdelningen näringsliv och samhälle, har varit runt och träffat mängder av företagare i Uddevalla för att höra deras åsikter om hur kommunen kan utvecklas. Bland annat Mikael Lindwall från snickarfirman Lindwalls bygg.

Företagaren: Kommunen måste bli mer lyhörd

Kommunen måste bli bättre på att kommunicera med företagarna i Uddevalla. Det anser Mikael Lindwall, grundare av snickarfirman Lindwalls bygg.
– Jag skulle vilja ha en egen kontaktperson som man vet att man kan höra av sig till, säger han.

|

EXTERN LÄNK: Läs mer om Uddevalla kommuns initiativ för företagarna

När Svenskt Näringsliv presenterade sin ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner hamnade Uddevalla på plats 241.

Det var den stora anledningen till att representanter från kommunen i början av mars var ute på ett företagsmaraton – dit över 100 företag anmälde sitt intresse.

– Vi behöver visa att vi kan bättre. Det finns strukturella faktorer som inte går att påverka i den här rankingen, vart i Sverige man ligger till exempel. Men det finns också faktorer som vi vet att vi kan påverka. Därför vill vi komma ut och träffa företagen för att få en bild av deras situation och hur vi som kommun kan hjälpa till, säger Per Bäckström, chef för avdelningen näringsliv och samhälle.

Vill förbättra kommunikationen

Snickarfirman Lindwalls bygg grundades av Mikael Lindwall i Uddevalla 1989 och består idag av 24 anställda hantverkare. Firman utför allt från totalentreprenader till mindre servicearbeten i hela Bohuslän.

– Det svåraste med att vara företagare i Uddevalla är att bli hörd. Att få kommunen att lyssna på oss småföretagare, säger Mikael Lindwall.

Kommunikationen är en viktig del som han ser behöver bli bättre för ett framgångsrikt samarbete med kommunen.

– Som det ser ut idag vet jag inte vem jag ska höra av mig till. Jag skulle vilja ha en egen kontaktperson istället för ett callcenter som man ringer till. Det blir oftast spretigt och frågor tappas lätt bort i kommunen, säger han.

Mikael Lindwall anser att kommunikationen med kommunen brister, och är ett problem som måste lösas.
Mikael Lindwall anser att kommunikationen med kommunen brister, och är ett problem som måste lösas.

Ny näringslivsgrupp ska ge bättre förutsättningar

Ramavtalen som snickarfirmor tecknar med kommunen för hantverksuppdrag är en annan del som Mikael tycker behöver bli bättre.

– Jag skulle önska mycket bättre återkoppling så man vet vad det är som gäller. Jag vet att kommunen själv har många egna snickare numera så det kanske inte alltid är så mycket som faller över på oss. Men då vill man i alla fall veta om det, säger han.

Per Bäckström är inte förvånad över synpunkterna. Kommunikationen gentemot företagarna är en del som kommunen arbetar aktivt med genom den nya näringslivsgruppen som skapas, där representanter från samtliga förvaltningar är involverade.

– Vi behöver se över våra kontaktytor. Vi vill att det ska gå snabbt och vara enkelt att komma till tals med oss. Företagarnas tid är dyrbar. Behöver du träffa människor från flera olika instanser ska vi rigga ett möte där du får träffa alla samtidigt, säger han och fortsätter:

– Det är helt klart så att vi behöver bli bättre på att förstå företagarnas villkor, men vi vill också att de ska förstå att vi är en myndighet. Vi har krav på oss att fatta korrekta beslut som håller i prövning. Det kan ta lite tid ibland och är inte godtyckligt.

LÄS MER: Patrik vill se Uddevalla växa: ”Svårt att hitta personal”

LÄS MER: Ägaren: ”Vi går back på arenan varje timme”