Nya spår rullar från Lysekil

Godsflödet till Trafikverket över Lysekils hamn stärker den kommunala hamnen ytterligare. När den första godsladdningen på fem år ska lämna hamnen med tåg, är det rejält laddat – 1700 ton.

ANNONS
|

Det var full fart i hamnen på tisdagen, nästan som i fornstora dagar. Tjugo hamnarbetare lossade lastfartyget Sardius från det holländska rederiet Wagenborg under överinseende av fartygets kapten A.J Jenema. Han och den sju man starka besättningen skulle segla söder ut redan på tisdagskvällen.

All järnvägsräls som Trafikverket tänker renovera svensk järnväg med ska skeppas över Lysekil. Den en gång nedläggningshotade Lysekilsbanan har fått renässans. Transportstyrelsen har godkänt hamnbanan i Lysekil, som hamnbolaget renoverat.

För Lysekilsbanan ansvarar Trafikverket.

Indiens näst största industrikoncern, Tata Group med 580 000 anställda över världen, skickar järnvägsräls från sitt smältverk i Scunthorp på Storbritanniens östkust – där man köpt före detta British Steel – till Lysekil. Beställaren är Trafikverket, som tänker svetsa samman rälsbitarna sju och sju till 420 meter långa längder i svetsanläggningen i Sannahed utanför Hallsberg.

ANNONS

– Vi letade efter en svensk hamn med järnvägsanknytning, eftersom det här är tunga grejer, säger Tata Steels chef för koncernens kontor i Göteborg, Jan Arvidsson.

Även Steve Talbot från Tatas stålföretag i England, hade åkt extra till Lysekil, för att övervaka premiärleveransen av de 60 meter långa järnvägsrälsarna.

– Jag tycker det här ser bra ut, sade han när hamnens egen kran lyfte 42 ton räls åt gången av fartyget och lade upp på kajen.

– Vi har tvåårigt kontrakt med Trafikverket på det här och har sedan rätt till förlängning i tre år två gånger, berättar Jan Arvidsson.

Vecka 26 är det dags för nästa fartyg lastat med järnvägsräls, att anlöpa Lysekil. Det fartyget kommer att ha en avsevärt större last än Sardius.

På onsdagen klockan 14.56 kommer det tåg från Stockholm, via Göteborg till Munkedal, som ska forsla järnvägsrälsen från Lysekil till Hallsberg. Någon timma senare ordnar Arbetsgruppen för Bohusbanan, välkomstceremoni i Lysekil, när det första godståget på fem år rullar in för att hämta 840 ton räls.

– Det verkar som ödets ironi, att transporter för Traflkverket sker på en bana som Trafikverket vill lägga ner och att detta kanske räddar Lysekilsbanan, säger lokföraren Göran Sandström som är drivande i Arbetsgruppen för Bohusbanan.

ANNONS

– Lysekilsbanan fick uppskov för några år sedan, för att Västtrafik körde sommartrafik på den. Nu får vi hoppas på bättre tankar och att man värnar den. Dessutom har Västtrafik lovat plattformar utmed banan i Hallinden och Brastad, säger Sandström.

Hos Hallinden Entreprenad AB i Hallinden väntar man på besked från Trafikverket om att själva få bygga en växlingsbangård och använda järnvägen till timmertransporter som annars helt går med lastbil.

– Här ligger tio ton räls, växlar, slipers och stolpar som vi köpt in, för att bygga upp, säger Ingemar Karlsson på företaget.

Bengt Rydhed vid Trafikverket har tidigare sagt i Bohusläningen, att man behöver anmälan senast under april från tågoperatörer som vill trafikera Lysekilsbanan, för att detta ska tas med i tågplanen 2016.

Vi har sökte i går befattningshavare hos Trafikverket, för en kommentar till frågeställningen vad rälstransporterna kan betyda i sammanhanget. För hamnens vd Tor Carlsen råder inga tvivel.

– Banan håller ännu måttet. Allt tyder på att det som händer nu kan få igång mer godstrafik på den. Det gynnar alla.

Banan är 35 km lång och går mellan Smedberg och Lysekil. Den öppnades för trafik 1913. Den är enkelspårig, elektrifierad och normalspårig.

Banan ägdes under åren 1910–1939 av Lysekils järnvägs AB – sedermera av Statens Järnvägar, Banverket och Trafikverket.

ANNONS