Åskan har skapat en extremsituation

Den senare tidens kraftiga åskväder har orsakat mycket stora kommunikationsproblem. I går fanns 1142 anmälda störningar på Skanovas nät i Västra Götalands län.

ANNONS
|

– Framför allt är det störningar efter smällen mellan onsdag och torsdag i förra veckan, säger Kjell Rödin, driftchef på Skanova.

Normal belastning är ungefär 50 felanmälningar per dag i Bohusläningens upptagningsområde. Men dessa dygn var det 20 gånger så många, vilket gör att situationen bedöms som extrem.

– Visst, det kommer åska varje sommar. Men det här är en extremsituation. Jag har aldrig sett så många felanmälningar på en så liten yta.

Extrainkallad personal

Skanova arbetar nu för att så snabbt som möjligt lösa problemen.

– Det vi gjort är att vi kallat in vår extrastyrka. I dag är det ett 40-tal tekniker som arbetar, vilket är dubbelt så många som vanligt, plus att det är mycket helg- och kvällsarbete. Det är inga åttatimmarsdagar utan snarare tolvtimmarsdagar för teknikerna, säger Kjell Rödin.

ANNONS

I dagsläget kan man lösa drygt 200 fel per dag, vilket gör att de flesta drabbade kommer få tillbaka sina kommunikationer under denna och nästa vecka. Men vissa kan få vänta lite längre.

Teleoperatörerna

Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia bekräftar situationen.

– Bohuslän är det värst berörda området i Sverige just nu.

Han förklarar vilka skador vädret kan ställa till med.

– Blixten kan slå ner och skada telefonstationer och kablar. Kablar kan helt enkelt brinna upp. Sedan är det ofta kraftigt regn vid åska och då kan det bli fuktskador.

Men om skadorna inte drabbar telestationer eller elektronik hos kunder så kan operatörerna inte göra någonting.

– Nätet ägs av Skanova och Telia hyr kapacitet på deras nät. Det är på samma sätt som att SJ åker på banor som ägs av Trafikverket. Blir det fel på rälsen så är det Trafikverkets ansvar.

Prioriteringsordning

Vanligtvis behandlas alla felanmälningar i turordning, men i extremlägen kan områden med många fel prioriteras.

– Vi gör det för att få igång så många kunder som möjligt och för att minska restiden. Det är inget normalt arbetssätt. Jag förstår att man inte accepterar att det tar lång tid, men ha förståelse. Vi gör allt vi kan vid extremsituationer, säger Kjell Rödin.

ANNONS

Skanova uppmanar alla som har problem att felanmäla, annars tar teknikernas arbete längre tid.

Skanova, ett dotterbolag till Telia Sonera, äger Sveriges största öppna nät och säljer kapacitet till internetleverantörer och teleoperatörer.

I går, den 2 augusti, var det 1142 nätstörningar i Västra Götalands län, fördelat per kommun: Färgelanda 35, Lysekil 14, Munkedal 17, Orust 10, Sotenäs 11, Strömstad 27, Tanum 47 och Uddevalla 85.

Ersättningen vid störningar för Telias kunder är 200 kronor per tjänst efter fem dygn, 500 kronor per tjänst efter tio dygn, och 800 kronor per tjänst efter femton dygn.

Genom att dra ut hemelektronik ur telejacken vid åska minskas risken för problem.

Källa: Skanova och Telia

ANNONS